fredag 26. mai 2023

Selvbedrag?

Endelig viser sommeren at den så smått trenger vinteren til side og er på vei med varme, sol og grilling i frodige hager og ved strandkanten. Naturen og folket våkner fra en lang dvale; men sammen med vårblomstene spretter også spesialister med deprimerende og skremmende råd mot alt som er hyggelig og godt. Med gleden kommer også frykten.

Jeg er litt sånn at jeg tror på naturen og det urgamle; og så benytter jeg disse naturens sannheter til å argumentere over for meg selv mot gode forskere og legeråd, mot all verdens slanke og helsekostråd og mot MDG sin kamp mot kjøtt.

Fra urtid, og der om kring, besto menneskeheten av to grupper; samlere og jegere. Jegerfolk har spist kjøtt i millioner av år. Kroppene våre er utviklet til å håndtere dette kostholdet selv om noen blir syke og noen dør. Alle dør; også blad og korn-etere.
Det unaturlige for store deler av menneskerasen er å prøve å etterligne en sau og bare spise grønt. Jeg tror på et bredt og variert kosthold; men ser jo i speilet at jeg kanskje tar litt feil.

I all tid har mennesker beveget seg rundt i solskinnet, og i land som Norge med sparsomt solskinn har vi i utallige generasjoner ladet batteriene våre i solveggen på jakt etter de viktige og helsebringende D-vitaminene.
Solkrem er en nylig oppfinnelse som de som påstår å vite det anbefaler å smøre inn kroppen med hele året; minst med solfaktor 30 og nytt belegg hver andre time.
Jeg er dust nok til å benytte meg av naturens produkt som er vann; kanskje mest for å kjøle meg ned over for temperaturen enn som beskyttelse mot UV-stråler, men dog. 

For å forsvare mine sære valg så leter jeg selvsagt blant alle råd i mediene i retning av det jeg ønsket; for å se om jeg kan finne noe som har de samme teoriene som meg
Sola er sunn, soling gir oss viktige D-vitaminer som motvirker flere enn hundre sykdommer, blant annet en hel del indre kreftformer, diabetes og mange sykdommer som har med immunsystemet å gjøre, sier professor Johan Emil Moan i en forskningsartikkel.
Slik liker jeg å høre.


Jeg tror ærlig talt ikke at vi skal være så livende redd for naturen og det ur-naturlige. Skal jeg være helt ærlig så ser jeg egentlig ikke etter noe som kan forsvare mine valg; jeg trenger ikke å overbevise meg selv, for jeg er en sær egoist som foretrekker nytelse og naturtro fremfor frykt.
Mitt hoved-argument for mine valg ligger rett og slett i ordene: Memente Mori, Carpe Diem. 
Husk at du skal dø, grip tak i dagen!

Mitt egoistiske mål med det å leve er ikke å bli utrolig gammel, men å leve så godt jeg kan de årene jeg får tildelt.
Jeg spiser proteiner og fett for å holde maskineriet mitt i gang, og jeg lar solen steke mot huden for å bygge motstandskraft og lade opp batteriene og vitaminlagrene på den mest behagelige og effektive måten jeg kjennet til; akkurat slik mine ur-aner gjorde det.
Jeg drikker vann, spiser dyr og oppholder meg utendørs så mye jeg kan; rett og slett for de at jeg nyter det og føler at det er det som gir meg ro og krefter til å takle lange arbeidsdager og tøffe krav.
Jeg jobber med ting som engasjerer meg fremfor det som betaler seg godt, fordi det er det som gir dagene mine verdi.

Min kanskje største hvile finner jeg gjennom en god bok i solveggen og militær-løft med manualer til svetten siler for hvert avsnitt i boken; etterfulgt av en solid middag med kjøtt-kaker og kålstuing
Svett kropp som tørkes i solen, godt lesestoff som svelges ned med vann, og en godt grillet kjøttbit før kveldsdusjen er en nytelsespakke som jeg prøver å hygge meg med så ofte jeg kan.
Kanskje er det sundt, kanskje ikke; men hva så når det betyr glede?

Selvfølgelig burde jeg tenke annerledes for å være i live så lenge som mulig for mine nærmeste sin del. Eller burde jeg det. Er det ikke bedre å være der for dem så lenge jeg samtidig nyter livet fremfor å la dem se meg i år etter år med misnøye i øynene og tale?
De får nyte meg mens jeg er på mitt beste; og nok med det.

Har det konsekvenser å leve som jeg gjør? Ja helt sikkert; både negative og positive. Jeg forholder meg bare til det positive når valgene tas; og tar det negative når det kommer.
Min tro er at vi har skapt oss alt for urealistiske mål i forhold til hva livene våre skal være.
Vi skal leve lenge, holde oss sunne og friske og alltid være lykkelige; slik samfunnet forventes av oss.

Vi er rett og slett blitt redde for å leve naturlig og tynges ned av frykten for at noe skal kunne gå galt.
Vi er redde for frykten i seg selv, og vi bruker mere tid på å engste oss for noe som sannsynlig vis ikke kommer til å skje enn på det å leve godt her og nå.

Det eneste som stopper deg her i livet er din egen frykt.
Gitte Witt

Jeg har oppholdt meg i solen uten beskyttelsesfaktor hele min sekstifemårige liv og har blitt en god venn av solstrålene. Dersom denne soleffekten en gang stikker meg i ryggen og gir meg hudkreft så får jeg ta den bekymringen når den kommer.
Å gjemme meg i skyggen, og kun bevege meg ut av den uten tykt solkrem-panser av frykt for hva som kanskje kan komme om tjue år, er ikke noe alternativ for meg. 

Min livsfilosofi er at det viktigste er å ikke overdrive, men å lese kroppens reaksjoner mot naturkreftene og søke trygg havn når det er nødvendig; ikke for tidlig og ikke for sent.
Ingen har vondt av å fryse litt om vinteren, men idioten ser ikke forskjell på det å fryse, og det å fryse i hjel.
Bruker en hode så trenger en ikke krem; mener nå jeg.

Det å ikke overdrive gjelder også mat og drikke. Jeg skyr ikke grønsaker, jeg elsker rotfrukter og wasabi-salat. Jeg liker sex også, men beskjeftiger meg ikke med det hver dag, hele tiden. Måtehold gir nytelse.

Å bare spise grønt og bønneprodukter, og så måtte kompensere med et apotek av vitaminpiller og kjemikaler for å dekke kroppens behov, er ikke naturlig. Naturen har et spekter av variasjoner som vi bør, og skal, gjøre oss nytte av: det er derfor den er så sinnrikt anlagt.

Fordi naturen er på min side så velger jeg å lytte til den fremfor å suge til meg all verdens ekspertråd av folk som tror; og som lener seg alt for mye til statistikk. I min barndom på seksti og syttitallet var store grupper mennesker med konklusjonen at kreft hos mennesker hovedsakelig skyldtes det store forbruket av kaffe i Norden. Over 83% av alle krefttilfeller i Norge og Finland hadde det som fellesnevner at pasientene drakk kaffe hver eneste dag.

Jeg tror ikke at det finnes ett eneste menneske på denne jorden som er klokere enn naturen.

Av naturen elsker vi bare det vi kan ha nytte av.
Blaise Pascal

Ha en solrik og nytelsesfull pinsehelg

Live free or die.
Venn deg like godt til å reagere positivt på det naturen har å by på. Start med å finne alle grunnene til at den er god for deg; for det vil alltid være folk nok til å fortelle deg at den er farlig og lite tess.

1 kommentar:

  1. Takk for at du minner oss om visdom fra det levde.

    Dette var en frisk påminnelse om at ekspertisen baserer slutninger og meninger ut fra antakelser og tidligere erfaringer, hvor antakelser alltid kan bli feil for enkeltindividet.

    Jeg likte godt ditt perspektiv om å leve i harmoni med naturens foranderlige og ikke bare gjøre sånn og slik fordi noen har en ekspert antakelse.

    Hver og en må løse sitt levde som en finner best mulig, hvor øyeblikkene forankres i egen skrott og hode, hvor ekspertråd kun er som en av kildene som kritisk må forvaltes i egen situasjon når det erfarte deles rundt leirbålet.

    Takk igjen for at du deler av din ettertenksomhet, slik at vi andre også kan finne egne perspektiver inn i helgen - Takk!

    SvarSlett