fredag 29. desember 2023

Sannhetens dilemma

Jeg er veldig glad i faget historie og er en hyppig gjest i de ulike bokhandlene hvor jeg graver gjennom hyllene under temaene Historie eller Fakta.

Stort sett holder jeg meg unna hyllene hvor det står Selvbiografi. Der er det stort sett bare bokverk der politikere deler sine høye tanker om seg selv; og  biografien om den grå tåkefyrsten: Seierherren - en uautorisert biografi om Jonas Gahr Støre.

Kanskje er dette historiske verker, men den delen av historien har jeg ingen sans for.

Det jeg stadig opplever er at historien ofte er unøyaktig.

Blant annet omtales det aldri i de seriøse historiebøkene at Adolf Hitler døde som helt; han var tross alt den som klarte det ingen andre klarte; å drepe Hitler.

En skal selvsagt ikke fleipe med selvmord, men noen ganger gjør disse selv-dreperne mer godt en skade ved sin siste handling; som Adolf Hitler.

«Seierherren skriver historien» er et uttrykk som dukker opp fra tid til annen, sørlig som kritikk av den vinnende parts moralske overlegenhet etter en krig; der onde handlinger blir relative.

Det en krigshistorisk interessert person hele tiden må spørre seg da er i hvilken grad det du sitter og leser er sannheten.

Noen av de mest fremtredende motstandsmennene i Norge under andre verdenskrig inkluderer Max Manus, Gunnar Sønsteby og Milorg-lederen Jens Christian Hauge ifølge historiebøkene, men «Osvald» nevnes sjelden. Feil politisk parti fratar mange retten til å nevnes.

En annen viktig person i norsk historie fra krigen og årene etter er Einar Gerhardsen, landsfaderen. Sannheten er at Hans Christian Hauge sto bak menneskerettighetsbrudd, men han var jo en av de som skrev både Milorgs krigshistorie og redigerte politisk etterkrigshistorie. Til og med sterke føringer om hvilke sannhets-dokumenter i de historiske lagrene på Hjemmefrontmuseet som skulle nektes utgitt til forskere er hans verk. I disse dokumentene skjuler det seg blant annet graverende dokumenter om landssvik og Einar Gerhardsens sanne historie.

Noe av dette begynner å lekke frem i dagens lys, men dessverre så er dette sent-arbeidende prosesser som blokkeres effektivt av myndighets-personer så jeg vil aldri oppleve å få se denne delen av norsk historie i min livstid.

Vi har fått høre mye om hvilken ynkelig rolle Nygaardsvold og hans regjering hadde spilt på skolen i etterkrigsårene, men lite om samrøret med tyskerne hos den politiske eliten i hovedstaden.

Samtidig så er den nyere historieversjonene som kommer ut sterkt preget av den nye moten innen nyhetsformidling; konspirasjonsteorier. Så summen av alt gammelt og nytt jeg har lest om andre verdenskrig bare er godt lesestoff, men ikke noe en kan stole på.


Så hva er egentlig sannhet?

Den virkelige sannhet har aldri vært kjent, er ikke kjent og blir aldri kjent.
Isaac Bashevis Singer

Den absolutte sannheten er ofte kompleks og kan være utfordrende å definere, spesielt innenfor historiske og filosofiske sammenhenger.

I mange tilfeller er sannhet avhengig av perspektiv, kontekst og tolkning.

Historiske hendelser, for eksempel, kan ses forskjellig avhengig av hvem som ser på dem og fra hvilket ståsted.

I vitenskapelige sammenhenger streber man etter objektivitet, og sannheten kan være basert på grundig forskning, evidens og konsensus innenfor det vitenskapelige samfunnet.

Likevel kan også vitenskapelige teorier endre seg i lys av nye oppdagelser.

Søken etter sannhet er en kompleks og kontinuerlig prosess, og det er viktig å være åpen for revisjon av synspunkter basert på nye kunnskaper og perspektiver.

Hva en person regner som sannhet, kan variere betydelig avhengig av individuelle oppfatninger, verdier, erfaringer og kulturelle innflytelser.

Noen mennesker kan se på objektive fakta, vitenskapelige bevis eller logiske resonnement som grunnlag for sannhet.

Andre kan legge vekt på personlige tro, følelser eller kulturelle overbevisninger.

Noen ganger kan også sosiale, politiske eller religiøse faktorer påvirke hvordan en person definerer sannhet.

Det er derfor viktig å anerkjenne at ulike mennesker kan ha ulike syn på hva som er sant, og at diskusjon og respekt for mangfoldige perspektiver er en viktig del av samfunnsdialog.

Kultur er å si den sannhet man har sett med sine egne øyne og formulert ved sin egen tanke. Jens Bjørneboe.

Med andre ord har jeg selv på det nye året ingen forventninger til at det fulle og hele sannheten skal åpenbare seg for meg i nær fremtid.

Forventninger kan skapes av en rekke faktorer, og det varierer fra person til person.

Noen vanlige faktorer som bidrar til dannelsen av forventninger inkluderer positive eller negative erfaringer, normer og verdier som er innarbeidet i kulturen, personlige verdier og mål.

Den umiddelbare konteksten, inkludert mennesker rundt oss og øyeblikkelig situasjon, kan også påvirke dannelsen av forventninger.

Forventninger er ofte komplekse og formes av et samspill mellom disse faktorene.

De påvirker i stor grad hvordan vi tolker og reagerer på hendelser i livet vårt.

I mellomtiden får jeg unne meg med godt lesestoff og danne min egen sannhet ut fra det jeg leser.

En stor sannhet er en sannhet der det motsatte også er sant. Thomas Mann.

Min tante Olga som hadde kloke ord å si om det meste sa aldri noe om sannheten; hun bare holdt seg til den.

Jeg tror ikke en gang at alt min kone sier er sant; men jeg tør ikke utfordre den skjebnen det ligger i det å si ifra. Jeg skal tross alt tilbringe tiden jeg har igjen sammen med henne på daglig basis.

Ha en sannferdig god helg.

Ta sjansen på å tenke selv, og mye mer lykke, sannhet, skjønnhet og visdom vil komme til deg. Christopher Hitchens.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar