fredag 2. august 2024

En dritt-tale i hygienens tegn

For meg er det ikke helt uvanlig at en akutt dags-situasjon trigger innholdet i mine ord for fredag.

Denne gangen skyldes det at vi har besøk av min kones tvillingsøster pluss hennes mann og at vi kun har ett toalett.


Det er ikke alltid så lett når vi har samme morgen-rytme, så akkurat nå så er det dette ene toalettet som er i fokus her hjemme en tidlig morgen.

Ettersom jeg en gang for lenge siden ble ansatt i Forsvarets etterretningstjenesten innen felt-etterretning er de tydelig at de som rekrutterte meg hadde lest deler av SUN Tzu sine tekster i The art og war, hvor det står følgende anbefaling: som levende spion må vi rekruttere menn som er intelligente, men som ser dumme ut; de trodde jeg var intelligent, og så at jeg så dum ut.

Hovedstaden i Afghanistan minnes jeg som et sted hvor det luktet menneskelig avføring over alt.

Der løftet de bare opp kjortlene og burkaene og gjorde fra seg i smug og portrom

Urenslighet er ikke bare fysisk, men også moralsk og åndelig.
Konfucius

Disse minnene fra Kabul, sammen med observasjoner rundt i Europa, herunder også Tyskland, har fått meg inn i funderinger rundt stå-toalett kontra sitte-toalett; og andre filosofiske toalett-spørsmål.

Noe skal en jo bruke en gammel, analytisk hjerne til i pensjonisttilværelsen mens en venter på tur.

Det er en sannhet at stå-toaletter foretrekkes fremfor ordinære sitte-toaletter i noen vestlige land, selv i de med høy kultur, kunnskap, rikdom, høy teknologisk standard og moderne levesett.
 
Det er antagelig vis flere mulige forklaringer på dette, hvorav hygiene er den ene.

Noen mennesker tror at stå-toaletter er mer hygieniske fordi man unngår kontakt med toalettsetet.
Dette er imidlertid ikke nødvendigvis tilfelle, da bakterier kan spre seg like lett fra gulvet til klærne når man står.

I noen kulturer er det mer vanlig å stå når man bruker toalettet; ergo er det snakk om gammel vane. Dette kan være grunnen til at stå-toaletter er mer populære i disse landene; og at disse menneskene pådrar seg benbrudd når de faller ned fra sittetoalettene under forsøk på å stå på dem.

Noen påstår at plassmangel er årsaken til at stå-toaletter fortsatt holder stand.
 
Stå-toaletter tar ofte mindre plass enn sitte-toaletter, noe som kan være en fordel i små baderom.
Estetiske mennesker synes at stå-toaletter ser mer moderne og stilige ut enn sitte-toaletter, og andre mennesker synes det er mer behagelig å stå når de bruker toalettet, spesielt hvis de har problemer med leddene eller ryggen.

Det er viktig å merke seg at det ikke er noen vitenskapelig bevis som tyder på at stå-toaletter er bedre for helsen enn sitte-toaletter. Til syvende og sist er valget av toalett-type et personlig valg, og av gammel vane.

I Norge er det mer vanlig å bruke sittetoaletter enn stå-toaletter.
 
Dette kan skyldes en rekke faktorer, for eksempel at sitte-toaletter anses som mer komfortable, at de er mer vanlige i norske hjem, eller at det er kulturelle preferanser for sitte-toaletter.

Uansett årsak er det sikkert riktig og viktig å respektere folks valg av toalett-type.

Det er ingen riktig eller feil måte å bruke toalettet på, da det aller viktigste er at man oppsøker dem når trangen presser på.
 
Ikke bare er det mer hygieniske å bruke toalett en å gjøre fra seg på fortauet, men går du inn på et toalett så finner du også et sted i fred og ro til å tenke.

Toalettbesøk er som en mini-ferie fra verden.

Det er bedre å ha et toalett og ikke trenge det, enn å trenge et toalett og ikke ha det. Abraham Lincoln

Og når jeg først driver å bruker hjernen til dritt-tanker så slår det meg at livet er som et toalettbesøk: en gang må man avslutte besøket og trekke i snoren.

Toalettet er et symbol på menneskets grunnleggende behov, som Sigmund Freud skal ha uttalt det; noe alle vi andre ikke er blitt direkte kjendiser av å ha forstått.

Tidligere i livet så kunne jeg gjemme meg på campingvogna mi på Majorstuen for å komme litt fri fra konas mas; og skylde på at jeg hadde mye å gjøre på jobben.
 
Det kan jeg ikke nå lenger, så nå er toalettet det eneste fristende jeg har til tankefull; men det blir det lite tid til nå da en har huset fult av slike behov og må porsjonere ut tiden.

Så skal jeg være personlig så kan jeg ikke forestille meg et liv uten toaletter.

Slik jobbet vi i E- tjenesten, og slik jobber hodet mitt fortsatt; med å hentet og erfarte informasjon, analyserte den og trakk konklusjoner for beslutninger om å iverksette nødvendige tiltak.
 
Ett tiltak som vi burde ha innført i Kabul var å innføre generell pottetrening for befolkningen der.

Et tiltak som må innføres her hjemme er å bygge et ekstra toalett; eller kanskje bygge en gammel, tradisjonell utedo i hagen; for jeg liker jo å tirre naboene mine litt; og dessuten gir sink-bøtta der god gjødsel.

Uansett, jeg må avslutte nå, for nå er det det min tur!

Ha en dritbra sommerhelg på stinkende campingdoer og luksuriøse hotelltoaletter.

Livet er som toalettpapir, du vet aldri når du trenger det mest

PS: En liten påminnelse til Taliban og deres tilhengere fra Louis Pasteur: renslighet er halve slaget vunnet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar