fredag 17. mai 2024

Livsløgnens gleder.


Jeg sitter her og tenker på ingenting. Det er herlig å ha så mye tid til overs.
 Calvin og Hobbes; og meg som pensjonert beredskaps-mann.

Jeg tar meg selv oftere og oftere i det å henge med hodet; også på nasjonaldagen i dag.
I følge de lærde sies det at når en person henger med hodet, signaliserer det ofte at de er triste, lei seg, motløse eller apatiske. De er uengasjerte i omgivelsene sine og har et tungt kroppsspråk.
I mitt tilfeller er bakgrunnen for å henge med hodet at jeg er tankefull eller konsentrert om noe. Jeg er rett og slett fordypet i mine tanker og uoppmerksomme på omgivelsene sine.

Jeg har mye å tenke på for tiden, i og med at livet mitt nærmest er blitt snudd på hodet og må begynnes på nytt. Ingen ting av det kjente er lenger igjen, heller ikke de aller fleste av de folkene jeg sosialiserte med i det daglige, og helsemessing så er det heller ikke slik det var for bare noen måneder tilbake i tid.
I dag er det ikke noe sammenheng mellom hvor friskt hodet er og kroppens tilstand; og akkurat det påvirker hvordan jeg skal kunne planlegge de neste dagene mine; de siste dagene i resten av livet.
Følelsene mine er fortsatt i tjueårene, erfaring-rikdommen i hodet er i slutten av sekstiårene; men kroppslig er jeg mange og åtti.
Det er det jeg tenker på og rundt for tiden.

Hodet mitt er et farlig sted. Ingen burde gå inn der uten følge.
Steven Wright

Vi som mennesker har et grunnleggende behov for å føle at de har kontroll over våre egne liv.
Å ha kontroll over sin egen fremtid gir oss muligheten til å ta våre egne valg, følge våre egne mål og leve et liv i tråd med våre verdier.
Å lykkes med å nå våre mål og realisere våre drømmer gir oss en følelse av mestring og selvtillit.
Dette vil garantert styrke vår tro på oss selv og vår evne til å håndtere fremtidige utfordringer.

Å sitte i dype tanker er som å gå i en labyrint. Du vet aldri hvor du ender opp, men du lærer alltid noe nytt underveis

Jeg er vant med å legge planer og finne løsninger, men akkurat når så går mye av tiden med til å sette en slik plan for fremtiden ut fra de snevre rammene jeg har å jobbe innenfor.
Å planlegge innenfor snevre rammer er en utfordring, men ut fra mange års erfaringer er  det absolutt mulig å gjøre det på en effektiv og god måte.

Oppskriften på dette kjenner jeg godt.
Det første trinnet er å definere mine mål klart og tydelig og definere jeg vil oppnå med planen min.
Når jeg vet hva jeg ønsker å oppnå, kan jeg begynne å bryte det ned i mindre, håndterbare delmål.
Det vanskeligste er å være ærlig med meg selv om hvor mye  krefter,tid og ressurser jeg har tilgjengelig for gjennomføringen.
Å prøve å presse for mye inn i planen min vil føre til stress og frustrasjon; og vise at jeg ikke kan oppnå målene jeg har satt.
Selv en ufullstendig plan er bedre enn ingen plan i det hele tatt. Å starte med det jeg har, og så å vær forberedt på å justere etter behov, er et mål i seg selv.

Jeg er ikke sikker på hva jeg tenker på, men det er fascinerende.
Albert Einstein

Nå er jeg på det nivået at jeg fokusere på de små gledene i livet, som å glede seg over at det er sol på terrassen klokken seks om morgenen, fordi det er  så ekstremt viktig av så mange grunner.
Selv seriøs forskning har vist at det å fokusere på de positive tingene i livet vil føre til økt lykke og velvære.
Når vi legger merke til og setter pris på de små gledene, som en varm kopp kaffe i solveggen, lyden av fugler  om morgenen og gresshopper på kvelden; eller en hyggelig samtale med en venn, frigjør vi positive hormoner i hjernen vår, som dopamin og serotonin.
Disse hormonene forbedrer humøret vårt, redusere stress og angst, og gi oss en generell følelse av velvære.
Å fokusere på de små gledene vil også hjelpe oss til å bli mer takknemlige for det vi har.
Når vi tar oss tid til å sette pris på de gode tingene i livet, er det mindre sannsynlig at vi tar dem for gitt.

Det å være vant med å se bort fra negative og belastende ting i livet er en ekstremt viktig erfaring å ta med seg; og takke for at en har fått seg tildelt som egenskap.
Faren ved å fokusere på det negative vil ha en betydelig negativ innvirkning på vår mentale helse og velvære.
Negative tanker og følelser vil bare føre til unødvendig stress, angst, depresjon; og  sikkert en rekke andre psykiske lidelser. Ved å se bort fra det negative vil vi beskytte vår mentale helse og fremme et mer positivt og tilfredsstillende liv.
Dersom en er fokusert på, og opptatt av, negative tanker og bekymringer, blir det vanskelig å konsentrere seg om oppgavene en skal utføre, og det vil føre med seg redusert produktivitet, dårligere beslutningstaking og økt risiko for  å gjøre dumme feil.
Ved å se bort fra det negative vil vi forbedre vår fokus, øke vår produktivitet og oppnå bedre resultater.

Det er ikke alltid like lett å se bort fra det negative som dårlig vær og smerter, men det er en del ting du kan gjøre for å håndtere negative tanker og følelser på en sunn måte.
Det første trinnet er å bli klar over de negative tankene dine. Når du blir klar over dem, kan du begynne å utfordre dem og se dem for det de er; bare tanker og ikke nødvendigvis fakta.
Spør deg selv om tankene dine er realistiske og sannsynlige. Finnes det klare bevis som støtter dem; eller er de basert på frykt, bekymring eller fordommer?

Jeg er en dyp tenker, men jeg tenker ikke så dypt.
Steven Wright

Jeg er ikke sikker på hva som er mer forvirrende, verden rundt meg eller tankene mine, men uansett er det viktig å være klar over at at det er normalt å ha negative tanker og følelser fra tid til annen. Du er ikke sinnslidende på noen som helst måte av den grunn; men hvis du merker at de negative tankene dine tar overhånd og påvirker din mentale og fysiske helse negativt, er det viktig å ta et skikkelig grep.
Ved å se bort fra det negative og fokusere på det positive vil du forbedre din mentale helse, styrke dine relasjoner og leve et mer tilfredsstillende liv.

Å si til seg selv at livet er herlig dere, ja det kan dette ha en rekke positive effekter på både vår mentale og fysiske helse gjennom en slags form for selvsuggesjon. Til slutt så lyver du så du tror på det selv.
De gangene vi gjentar positive påstander til oss selv, som at livet er herlig, vil det etterhvert bidra til å endre vår mentale innstilling og gjøre oss mer positive og optimistiske.

Å ha en positiv innstilling vil også gi oss mer motivasjon til å ta tak i mål og utfordringer.
Når vi tror at livet er herlig, så er vi mer sannsynlig å tro på oss selv og våre evner til å lykkes.
Dette kan føre til økt utholdenhet i møte med motgang og en større vilje til å ta risiko og gå utenfor komfort-sonen vår.

Jeg er ikke sikker på om jeg sitter i dype tanker eller bare dagdrømmer. Eller kanskje jeg rett og slett bare sitter.

I Henrik Ibsen sine dramaer dukker temaet livsløgn ofte opp, som i verk som Vildanden, Et dukkehjem og i Gengangere.
En livsløgn kan vi defineres som en illusjon eller et selvbedrag som en person skaper for å unnslippe en ubehagelig virkelighet.
For mange er livsløgn assosiert med tapere og er et negativt ladet begrep, men sannheten er vel egentlig at vi fra tid til annen trenger slike illusjoner for å skyve bort det vonde og fokusere på det positive.
En livsløgn vil i mange tilfeller fungere som en beskyttende barrière mot disse brutale sannhetene, slik at vi kan unngå å konfrontere dem direkte gjennom negative tanker. Livsløgnen vil i slike situasjoner gi oss en illusjon av kontroll over våre liv og en følelse av trygghet i en verden som ofte kan virke kaotisk og oppleves som urettferdig; selv om problemene dine i hovedsak er selvpåført gjennom å prioritere de feil tingene i livet du har levd så langt.
Jeg trives som pensjonist og nyter det å være fri for forventninger i store drag; en livsløgn jeg nok snart vil begynne å tro på.

Ibsens dramaer presenterer ikke livsløgn som en endelig løsning, men snarere som et komplekst fenomen med både positive og negative sider. De utfordrer oss til å reflektere over våre egne livsløgner og til å vurdere om de tjener oss eller hindrer oss i å leve et autentisk og meningsfylt liv.
En livsløgn er tross alt en løgn vi forteller oss selv for å gjøre livet vårt mer utholdelig.

Det er bedre å leve i en behagelig løgn enn i en ubehagelig sannhet.
Voltaire (Francois-Marie Arouet)

Det er vel greit å avslutte tankene på selveste nasjonaldagen med sitat fra den franske revolusjonens bakmann  Voltaire og Frankrikes slagord: frihet, likhet og brorskap. 
Liberté, égatilit freternité!

Lenge leve Norge! Hurra, Hurra, hurra!

Ha en god og positiv 17-mai med påfølgende helg med disse visdomsordene i mente:

Vær ærlig og trofast mot din fru, men lyv om nødvendig til deg selv.
Noe jeg hørte en gamling i Austvatn si til seg selv utenfor landhandleriet for en mannskalder siden.
I dag er jeg blitt som ham, en gamling som mumlende sitter å deler tankene mine med meg selv; og en gang i mellom som skrevne ord på en fredags morgen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar