fredag 10. mai 2024

Å vite er å kunne


Desto mer du lærer, desto mindre er det du ikke vet. Jo mer du lærer å gjøre, jo mindre er det du ikke kan.
Gamle skolelærer Aksel Nordeng sin messing rundt dette satte seg fast i meg.

Disse tankene har gitt meg en faglig bredde som jeg har hatt mye nytte av i mitt arbeid, og som har gjort at jeg ser opp til mennesker som lever etter samme forståelse.



Livsfilosofien desto mer du lærer, desto mindre er det du ikke vet. Jo mer du lærer å gjøre, jo mindre er det du ikke kan var en kraftig motivasjon for et ungt menneske i en bitte liten bygd.

Å omfavne denne filosofien førte til en rekke positive resultater for min del.

Det ga meg økt nysgjerrighet og lærings-lyst, ved å erkjenne at det alltid er mer å lære ble jeg inspirert til å stille spørsmål, utforske nye ideer og søke kunnskap i forskjellige områder.
Dette førte til en livslang kjærlighet til læring og en dypere forståelse av de utfordringene som ventet meg.

Dette sto bak utviklingen av min selvtillit og min mestringsevne, når man lærer nye ferdigheter og utvider sin kunnskapsbase, øker troen på egne evner.
Dette vil føre til en økt vilje til å ta på seg nye utfordringer, prøve nye ting og tro på at man kan lykkes i forskjellige områder.

Filosofien ga meg etter hvert økt fleksibilitet og tilpasningsevne.
I en verden som stadig endrer seg, er det viktig å kunne lære nye ting og tilpasse seg nye situasjoner.
Ved å kontinuerlig lære og utvikle seg, vil man bli mer fleksibel og bedre rustet til å håndtere utfordringer og muligheter som oppstår.

Jeg trodde at slike holdninger ville gi meg økt potensiale og nye karrière-muligheter.
I et konkurranseutsatt arbeidsmarked er det viktig å ha et sterkt kunnskapsgrunnlag og et bredt spekter av ferdigheter.
Ved å kontinuerlig lære og utvikle seg, vil man øke sitt potensiale og åpne opp for nye karrière-muligheter; om du da ikke gjør som meg å forelsker seg i det å arbeide innen beredskap for en bedrift uten muligheter for å avansere.

Det ga meg uten tvil en økt personlig tilfredshet og mening med å eksistere.

Å lære og vokse vil utvilsomt gi en følelse av tilfredshet og mening i livet, ved å bruke evnene sine til å lære nye ting og gjøre en forskjell i den lille verdens-boblen en lever i, kan man oppleve en dypere tilfredsstillelse med livet.

Det er imidlertid ekstremt viktig å huske at denne filosofien ikke handler om å bli perfekt eller å vite alt, men å være ydmyk i forhold til hva en fortsatt ikke kan.

Det handler rett og slett om å være åpen for læring så lenge en lever, å ta imot nye utfordringer og kontinuerlig strebe etter å forbedre seg.


Jeg har innsett at læring er en livslang reise, og det er alltid mer å oppdage; selv som pensjonist som aldri får yrkes-relatert eller daglig brukt for det nye en lærer.

Ved å omfavne denne filosofien kan et ungt menneske åpne opp for en verden av muligheter og skape et liv fylt med læring, vekst og personlig tilfredsstillelse; slik jeg gjorde.

Jeg klarte ikke en gang å bare spesialisere meg i ett fagfelt i min militære karrière; og takk gudene for det. 

Selv det å bli spesialist på å etablere minefeller fikk jeg brukt for i mitt sivile liv; for å forberede andre på riktig og forsiktig håndtering av mistenkelig hittegods.

Det samme gjaldt røykdykkerutdannelsen, akuttmedisinsk førstehjelp ved fronten og evnen til å sovne når jeg vil.


Ingen lærdom, uansett hvor beskjeden og ubetydelig den kan virke, er bortkastet.

Litt lærdom er en farlig ting.
Alexander Pope

Det er bedre å sitte inne med unyttig viten enn ikke å vite noenting.
Lucius Abbæus Seneca (år 4 f.v.t til 65 år e.v.t.)


Ha en lærerik og ny-oppdagende helg

Til våre politikere: God moral krever viten. Thomas Aquinas Summa Theologica, I, II, 56, 2

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar