torsdag 31. august 2023

Tankene mine får du ikke

I første mosebok er det skrevet om Abraham og hans store antall etterkommere.

Når vi møter Abraham første gang, heter han Abram. Han bor i byen Ur i Kaldea (Babylon) og er gift med Sarai.
Det viste seg at Abraham ikke kunne få barn med Sara, så han fikk derfor sønnen Ismael med Saras egyptiske slavinne Hagar i stedet.
Først når de var over hundre år gamle fikk Abraham og Sara sønnen Isak sammen; under tvang fra Gud.
En dag befalte Gud at Abraham skulle ta med seg sin sønn Isak til fjellet Moria for å ofre ham der. Abraham var lydig mot Gud og bega seg av sted sammen med sønnen. Han bygget et bål, bandt Isak fast til bålet og hadde løftet kniven for å ofre sin sønn som tegn på at han elsket Gud over alt og alle.

Lenger kom jeg ikke i lesing og tolkning av de hellige bøkene om Abraham, som de tre store verdensreligionene jødedom, kristendom og islam har felles, før det gikk opp for meg at religionenes leveregler ikke er noe for meg.
Jeg tolket det slik at det allerede i første bok oppfordres til at en skal være lydig mot sjefen: ikke tenk, gjør som jeg sier!

Lydige sauer kalte vi det i Austvatn; et idiomatisk uttrykk som brukes for å beskrive noen som følger instruksjoner eller autoritet uten å stille spørsmål eller motstand. Uttrykket refererer til at en person oppfører seg som en sau som går i en flokk og gjør det samme som de andre sauene uten å avvike eller tenke selvstendig.
I konteksten av dette uttrykket antyder lydig sau at personen mangler selvstendig tenkning eller initiativ, og bare gjør det som blir fortalt eller forventet av dem, uten å reflektere over hvorfor de gjør det.
Dette gikk imot alt jeg hadde lært i oppveksten før jeg møtte skolens kristendomskunnskap.

Det andre jeg mente å ha lært av dette avsnittet i første Mosebok var at utroskap er helt greit hvis en bare kan argumentere godt for det.
Er det en kvinne som ikke kan gi deg barn så får du heller smelle en annen på tjukken. 
Jeg leste det sånn at du da må velge en kvinne fra det lavere samfunnssjikt, og gjerne tvinge deg på henne, for kvinner har jo bare en verdi i samfunnet, og det er å føre mannens gener videre.
Slik jeg tolket skriften så var alt min oppfostrende mor sa om likeverd og troskap bare tull.

Ifølge teksten så manipulerte vår herre den gamle Abraham til å bryte loven, i det minste norsk lov, ved å planlegge et drap.
Dersom et lovbrudd kan straffes med mer enn ett års fengsel er det straffbart med fengsel inntil 6 år å forsøke å begå lovbruddet, selv om man ikke gjennomfører det. Enda verre er det om det planlagte lovbruddet gjøres sammen med andre. Da kan det straffes etter terrorloven med inntil 10 års fengsel.

Fra den korte fortellingen tolket jeg det slik at leveregler bare gjelder for den gemene hopen og ikke for dem som har en spesiell stjerne hos sjefen; at loven ikke er lik for alle; som habilitetsreglene i Stortinget.

Jeg var kanskje en naiv skolegutt på barneskolen med tendens til å overtenke og overtolke ting, men jeg var oppfostret med formaning og oppfordring om å høre og tolke det jeg hørte for å danne min egen forståelse av det. Om alle foran deg hopper ut fra kanten av stupet, skal du da hoppe du også fordi alle andre gjør det?

De viktige personene rundt meg i oppveksten mente at det å tenke selvstendig innebar å evaluere informasjon og argumenter nøye.
Dette skulle hjelpe meg med å identifisere svakheter i argumentasjonen, feil i logikken og potensiell skjevhet i kilder.
Kritisk tenkning er avgjørende for å unngå å bli lurt eller manipulert.

 
Allerede tidlig i oppveksten så konkluderte jeg med at jeg ikke trengte noen religiøs tro. Det er andre, gode måter å lære hva som er galt og riktig.
Det har ikke endret seg nå da jeg er på slutten av livet.

Og her er jeg ved essensen i dagens tekst: frykten for manipulasjon.
Det er ikke så mye jeg er redd for, bortsett fra tannleger og høyder i enkelte settinger, men frykten for å bli manipulert til å gjøre noe som strider mot mine grunnprinsipper har alltid vært der.

Hele oppveksten var jeg redd for å bli lurt; lurt til å begå lovbrudd, lurt til å prøve narkotika og lurt til å bli ekstremist av alle slag. 
Jeg visste at vi alle er sårbare for manipulasjon bare det er de rette personene som utfører jobben.
Var jenta pen nok så var faren for å gjøre som hun sa for å tekkes henne stor når en var tenåring med hormonoverskudd.
Ord og råd fra folk en så opp til kunne fort seile gjennom fornuftens finmaskede nett.

Manipulering refererer til handlingen med å påvirke eller kontrollere noen, eller noe, på en listig eller uærlig måte for å oppnå personlige mål, vanligvis på bekostning av den andres beste interesse.
Dette kan innebære å bruke taktikker, triks eller strategier for å få noen til å gjøre noe de ellers kanskje ikke ville gjort, eller å påvirke deres tanker, følelser eller oppfatninger på en måte som tjener manipulatorens hensikter.

Manipulering kan ta mange former og kan involvere følelsesmessig press, desinformasjon, utnyttelse av sårbarheter, trusler eller belønninger.
Det kan forekomme i ulike kontekster, inkludert personlige relasjoner, profesjonelle settinger, politikk, media og reklame.

Det er viktig å merke seg at mens manipulering ofte har en negativ konnotasjon, bibetydning, er ikke all påvirkning nødvendigvis manipulativ.
Påvirkning er en naturlig del av menneskelig interaksjon, og det er mange situasjoner der folk kan påvirke hverandre på en positiv, ærlig og etisk måte for å oppnå felles mål eller fremme sunne relasjoner.
Manipulering, derimot, innebærer ofte en form for misbruk av tillit eller makt for personlig gevinst.

Det beste en svindler kan gjøre er å overbevise deg om at han ikke er en svindler.
Matshona Dhliwayo

Dessverre er det sånn at en ikke kan komme unna manipulasjon og mye av den skjer lenge før du har tankens evne; fra foreldre og omsorgspersoner, fra skolen og fra vennekretsen. Jeg er overbevist om at dr. Phil MCGraw har rett når han sier: manipulasjon er en iboende menneskelig egenskap, og alle gjør det. Den eneste forskjellen er graden og intensjonen.

Ikke en gang statene, inklusive Norge, er uskyldige i arbeidet med manipulering, og de mest groteske eksemplene i nyere tid er behandlingen av tatere, samer, homofile og andre avvikere fra det etablert normale.

Den mest effektive måten å ødelegge mennesker på er å fornekte og utslette deres egen forståelse av deres historie.
George Orwell

Min konklusjon er at det bare finnes en beskyttelse mot risikoen for manipulasjon: kritisk tenkning for å identifisere svakheter i argumentasjoner, feil i logikk og potensiell skjevhet i kilder. Det er avgjørende for å unngå å bli lurt eller manipulert. 

Det første prinsippet er at du ikke må lure deg selv - og du er den som er lettest å lure.
Richard P. Feynman

Dette er ikke en ny ting i samfunnet. Manipulering fra andre, og selvmanipulering, har vært en risiko i all tid.

Det er kjennetegnet til et utdannet sinn å være i stand til å underholde en tanke uten å akseptere den. Aristoteles

Ha en god helg med sunne tanker

Å tenke er vanskelig, det er derfor de fleste dømmer.
Carl Jung

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar