fredag 8. september 2023

Mose

Jeg følte ikke så mye savn i oppveksten. Hjemmet jeg kom til på Aasen i Austvatn huset gode foreldre og mange søstre; noen ganger så mye som fem søsken.
Jeg fikk det jeg trengte av oppfølging og materielle nødvendigheter.
Det eneste alle rundt meg hadde, og som jeg aldri fikk, var besteforeldre.

Min mor hadde sin mor i live. Hun bodde 50 mil unna; og hun ville ikke ha noe med oss ikke-ekte barnebarn å gjøre. Vi var bare noen tilfeldige unger i nabolaget. Den eneste gangen hun besøkte huset på Aasen isolerte hun seg med mors to ektefødte døtre og spiste måltidene med dem etter at vi andre hadde spist.
Fars foreldre hadde ingen slike reservasjoner. Farmor døde året etter at jeg kom til Aasen. Farfar levde til jeg var seks år, men han var en einstøing av den gamle generasjonen og ga meg kokesjokolade og appelsin de gangene far tok meg med til ham. Etter det snakket ham med far om krigen; noe som for så vidt var interessant nok for min del.
De hadde mye å snakke om rundt de siste krigsårene de to da far aldri ga slipp på skyldfølelsen han hadde for å ha forårsaket at grenselosen Olaf måtte gjennom arrestasjon og tortur.

Jeg tror nok at denne lengselen etter besteforeldre, og deres nærhet, har formet min trang til å være der for mitt barnebarn. Sånn sett så får hun i pose og sekk av oppmerksomhet og forvirring.
Det er resultat av den nye tiden med skilsmisser.
Lilli Marlens mormor krever å bli kalt mormor, noe Lilli ikke skjønner helt i og med at hennes kusiner kaller dama for farmor.
Meg og kona kaller hun Mose og Moni, og der i huset har hun da heller ingen konkurrenter om oppmerksomhet; enn så lenge.

Som barn så plukket vi mose, det som ble kalt husmose, som far brukte til å tette veggene på stabburet og de andre laftede bygningene på eiendommen.
I dag betyr det å plukke Mose hjemme hos oss at barnebarnet Lilli trekker bestefar inn i en eller annen butikk for å plukke ham for penger til en is, en ny ball eller nye sko. Jeg liker denne formen for moseplukking best.

Ettersom jeg ikke har rare erfaringen med besteforeldre selv så følte jeg sterkt for å sette opp en kravspesifikasjon for min rolle overfor et barnebarn mens min datter var gravid; og etablere et tiltakskort bygd på analyser; for å si det på mitt språk.

Taktisk tiltakskort for bestefarsrollen.

Oppgavebeskrivelse:
Besteforeldres viktigste oppgave overfor et barnebarn varierer i stor grad avhengig av kulturelle, personlige og familiespesifikke faktorer. Likevel er det noen generelle aspekter som må anses som viktige:

Kjærlighet og støtte:
En av de viktigste rollene besteforeldre har, er å gi kjærlighet, støtte og omsorg til barnebarnet.
Dette bidrar til å bygge en trygg og positiv relasjon som kan påvirke barnets selvfølelse og utvikling positivt.

Historiefortelling og kulturoverføring: 
Besteforeldre har ofte en unik forbindelse til familiens historie og kultur.
Å dele historier om familien, tradisjoner, verdier og erfaringer hjelper barnebarnet med å forstå sin egen bakgrunn bedre.

Læring og mestring:
Besteforeldre kan tilby en annen form for læring og erfaring enn foreldrene.
De skal introdusere barnebarnet for nye aktiviteter, hobbyer, ferdigheter eller kunnskap som kan berike barnets liv.

Mentorrolle: 
Besteforeldre skal være viktige mentorer for barnebarnet, gi råd basert på sine livserfaringer og bidra til barnets personlige og emosjonelle utvikling.

Bortskjemming:

Å skjemme bort barnebarna kan ha både positive og negative sider, og vurderingen av om det er galt eller ikke avhenger av flere faktorer, inkludert familiedynamikk, intensjonen bak handlingene og balansen mellom det å skjemme bort og det å bedrive oppdragelse.

Positive sider:
Kjærlighet og glede:
Å skjemme bort barnebarna er en måte for besteforeldre å uttrykke sin kjærlighet og glede over dem. Det vil skape gode minner og en positiv relasjon mellom generasjonene.

Spesielle øyeblikk:
Å gi barnebarnet gaver eller unike opplevelser vil bidra til å skape spesielle øyeblikk som begge vil huske.

Trygghet og tillit:
Når bortskjemming er godt balansert og gjort med omtanke, vil det hjelpe barnebarnet med å føle seg trygg og elsket av besteforeldrene.

Negative sider:
Ubalanse:
For mye bortskjemming vil føre til en ubalanse i barnebarnets forventninger og verdier. De vil begynne å forvente materialistiske goder uten å forstå verdien av hardt arbeid eller forsinket tilfredsstillelse.
Bortskjemte barn blir dårlig likt.

Manglende disiplin:
Hvis besteforeldre kun fokuserer på å skjemme bort uten å bidra til barnebarnets oppdragelse eller disiplin, vil det føre til utfordringer når det gjelder adferd og ansvar. 

Konflikt med foreldre: 
Hvis bortskjemming går imot foreldrenes regler og verdier, vil det skape konflikt og forvirring for barnebarnet.

 Materialisme: 
Overdreven bortskjemming vil potensielt bidra til en materialistisk holdning hos barnebarnet, der de verdsetter materielle goder mer enn viktige livsverdier.

Forutsetninger
Det er viktig å finne en balanse mellom å glede barnebarnet og lære dem verdifulle livsleksjoner. Kommunikasjon med foreldrene er også viktig, da det er viktig å være i tråd med deres verdier og oppdragelsesmetoder.
Det er ingen absolutt riktige eller gale svar her, da hver familiesituasjon er unike.
Det avgjørende er å være bevisst på de potensielle konsekvensene av bortskjemming og handle med omsorg og hensyn til barnets fremtidige utvikling og foreldrenes rett til å ha siste ord når det gjelder barna sine; om de er normale i hodet.

Tid til rådighet

Frem til hun er i tenårene og finner andre interesser enn å henge med Mose; allternativt så lenge jeg lever.

Planen er lagt.
Nå er det bare å etterleve den som best en kan.

Bestefedre er som slitte bøker – de har levd et langt liv og har mange historier å dele. Derfor er bestefar er en blanding av latter, omsorg og visdom.

 Mitt håp er at Lilli Marlen en dag i fremtiden innser at besteforeldre er som stjerner på himmelen; de alltid der, men noen ganger er de skjult av dagen.

Jeg har bare ett mål med min rolle som bestefar, og det er å oppnå Ragnhild Bakke Waale sin definisjon av minner etter en god bestefar: kjære bestefar! Du er så snill og varm og stor og rar. Jeg er så glad i deg at jeg kan ikke telle så langt.

Ha en fortreffelig helg med de dere har rundt dere

La ikke livet bli som en biltur med min morfar. Vi fant aldri noe sted å stoppe - for det kunne kanskje være noe enda hyggeligere rundt neste sving. Og så var det plutselig slutt på bensinen.
Tor Åge Bringsværd








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar