fredag 30. juni 2023

Kvinnenatur


Jeg er bare en mann, derfor tenker jeg begrenset; jeg tenker på sjø, skog; og  på kvinner. Begge deler har vært en stor del av det livet jeg har levd; og forhåpentlig vis i det livet jeg fortsetter å leve.

Den perfekte kvinne, i mitt hode, er som naturen; vakker og tiltrekkende, men også utfordrende og krevende, helt opp mot det uredde og farlige.
Mild og god som sommeren, og utfordrende som en isende vinterstorm.
Naturen, og kvinnen, er ikke noe du skal bekjempe, men noe du må lære deg å leve i harmoni og i pakt med.
Gjør du det så er naturen din venn og noe du kan nyte og hente energi fra.

Den som tar naturen som en selvfølge og ikke følger med på dens variasjoner befinner seg før eller siden i en kritisk situasjon.
Naturen må du pleie og beskytte, som alt annet som betyr noe for deg.
Det lumske den kan by på må du være forberedt på å håndtere, hvis ikke så vinner den over deg  og lar deg ikke høste det den byr på. Å leve i harmoni med naturen er ikke en floskel, men en nødvendighet.
Du må ikke tro at du bare kan høste den i det uendelige.

Kvinner er som en parsellhage. Hvis du bare planter den samme veksten år etter år så vil jorden forringes og tappes for næring. Da hjelper det ikke å kaste på litt gjødsel i ny og ned og håpe på det beste.

Håpet er kanskje lysegrønt, men det må innsats til for å gjøre det knallgrønt.

Overser du beitemarken og ikke bruker den fornuftig så vil den gro igjen. Marken må benyttes om den ikke skal bli en ugjennomtrengelig jungel hvor solen ikke når ned til jordbunnen.
Det er landskapsarkitekter og landskaps-ingeniører som prøver å pynte på og forbedre naturen for å gjøre den vakrere og penere enn den var, men ingen av dem har noen sinne vært i nærheten av den naturlige skjønnheten som uansett lyser gjennom.
Falsk natur kan umulig vinne over den ekte.

Jeg er stor tilhenger av natur, og av kvinner. Begge deler har gitt meg utfordringer fra tid til annen, men ingen av dem har gitt meg prøvelser jeg ikke har kunnet overleve; ene og alene fordi jeg behandler dem begge med respekt. Jeg kan se en plen blomst i veikanten og nyte dens tilstedeværelse, men det betyr ikke at jeg føler at jeg må plukke den og ta den med hjem for å eie den.

Naturen er unådig til tider. Den som ikke har respekt for naturkreftene vil før eller siden erfare at den er mektigere enn hvilken som helst oppdagelsesreisende. Naturens enorme krefter kan ikke stagges eller temmes ved tvang. Du kan bare seile trygt i store bølger når du har lært å lese dem og forstå dem.
Sjøene, eller bølger som de kalles utenfor det maritime, kan se like ut ved første øyekast, men når du studerer dem så ser du at de er forskjellige ute på dypt hav og inne ved kysten på grunt vann.

Du har vindbølger som er svært uregelmessige, og du har tidevannbølgene som skapes av vekslingen mellom flo og fjære. Du har kraftfulle og spontane tsunami-bølger som dannes ved undersjøiske jordskjelv, vulkanutbrudd eller skred, og du har meteo-tsunamier som skyldes endringer i lufttrykket. Selv når du tror du seiler fredelig på speilblank fjord kan du bli overrasket og miste full kontroll av akter-bølger fra passerende skip; eller venninner som det kalles når en snakker om kvinner.

Fordi sammenhengen mellom mennesker og natur er så tett så bruker vi ordet menneskenatur om våre tenke og handlemåter; det ligger i menneskenaturen.

Det er alt jeg har å si om kvinner; og om natur.

Av natur er alle mennesker like, men i handling er de svært forskjellige.
Konfucius

Dersom du ikke allerede har skjønt likheten med å behandle naturen og kvinner så er du allerede kjørt, for etter min erfaringen gjennom livet så har Thornton Wilder rett når han påstår at: den menneskelige natur er som havet - uforanderlig.

Ha en god helg med fine naturopplevelser.

En manne skal ikke for enhver pris prøve å bli som en kvinne, og en kvinne ikke som en mann; de skal prioritere å være det som de føler er naturlig; det er det beste for alle.

Det finnes nok av broer, og det er i spennet over fra vår side til deres, vi kan møtes, henge over rekkverket og se på utsikten sammen.
Amund Hestsveen



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar