fredag 9. juni 2023

Tippetegn: borte, hjemme, uavgjort

Takket være en gammel, erfaren og våken apoteker i Hønefoss har min tillit til leger som faggruppe igjen fått et skudd for baugen; et varsel om å stoppe opp.

De siste ukene har jeg vært hos en ung privatlege som jeg først fikk tillit til da han diagnostiserte  væske i lungene som årsaken til pustevanskene mine ved de minste anstrengelser og sterke smerter da opp-svulmingen av lungene fikk ribbebena til å briste.

Men så begynte selv jeg å stusse. Røntgenbildene viste tilsynelatende ikke noe uvanlig, og dermed begynte legen å se etter andre ting og ignorerte lungene og venstresiden min. 

På besøk tre bar venstre ansikt-del lammet og synet på venstre øye redusert, smertende og lys-ømfintlig. Etter det har han ikke tillagt de sterke smertene i lungene noe fokus, men skrevet ut en stabel av resepter for alt mulig rart. For tre uker siden var kolesterolverdiene, langtidssukker og hjerteprøver gode i følge legen, men blodtrykket er fortsatt veldig høyt. Pulsen er bra og hjertet fungerer som er sveitsisk urverk, fortalte han meg. Så satte han seg ved sin PC og skrev i taushet for han sa i fra at jeg ikke kunne gå tilbake til jobben på noen uker. Det var det

Han er eksperten, så neste stopp ble apoteket; og den årvåkne apotekeren. Hun har god hukommelse også, for nå kjenner hun meg igjen; noe som kanskje ikke er så rart når jeg tar mitt utseende i betraktning.

-  Prednisolon mot Bells parese og  antibiotika for øye-infeksjon. Sukkersykemedisiner og kolesterolmedisiner, Propranorol mot skrumplever og Agipteson mot nyresvikt. Er du pasient eller prøvekanin?

Hun begynte å stille meg spørsmål i fleng og ga legen en diagnose som hun anbefalte meg å få en annen leges kontrollvurdering mot.
- Han ser ut til å gjette ut fra ditt utseende. Anbefalte han deg å kutte kraftig ned på alkoholforbruket ditt?

Det er ikke første gang jeg er blitt rådet av leger å kutte ned på den jevnlige øldrikkingen; noe som for min del faktisk er jevnlig, ekstremt lite og sjelden.

Han ser ut til å anta at du har sukkersyke og ligger under for alkohol fordi du har omfangsrik vom. Selv med T-skjorte på kan jeg se herfra at det er ulik høyde på magens og sidens venstre og høyre side. Har legen vurdert hvorfor den ene siden ser mer hoven ut enn den andre?
Nei, det er bare en fagleder på T-banen som har nevnt denne forskjellen; og min kone.

Sum-summarum: apotekeren rådet meg mot å ta noe annet enn blodtrykksmedisinene før jeg hadde vært hos kontroll-lege.
Nå føler jeg meg like trygg på legen min som på en viss sjaman med kongelige kontakter.


Jeg kom til legen på grunn av kroniske smerter som forsterket seg når jeg nøs, hostet eller trakk pusten hardt. Jeg kom til legen med en lungekapasitet som gjør at jeg ikke kan gå mer enn noen meter om gangen.
Nå skjønner jeg at lungene og smertene ikke er et problem, men har fått en stabel med  diagnoser som skyldes overvekt; og en rekke bivirkninger av tablettene jeg må prøve ut.
Nå har jeg i tillegg klart å fornærme enda en ny lege som resultat av frustrerende å ha nådd en grense for aksept.
Etter møtet med apotekeren ringte jeg legen uten å få noe svar som jeg fikk fornuft ut av; bortsett fra ordre om å ta medisinene jeg har fått tilskrevet, så får vi se hva som skjer. Neste besøk og prøver vil gi svar på utviklingen, sa han.

Det var da jeg stilte ham spørsmålet hvis svar la en del brikker på plass for min del. Jeg spurte hva han spesialfelt innen medisin var, og da svarte han at han er flylege for OSL; med andre ord mekaniker.
Jeg er jo ikke et fly som trenger reparasjoner; men fly forbannet er jeg blitt.

Jeg er ikke forbannet fordi legen ikke finner ut hva jeg lider av. Det er frustrerende så klart, etter så mange år og så mange leger for vurdering av lungene mine, men det er ikke alle gåter som kan løses. Noen ganger ligger svaret på sykdommer først på patologens bord.

Jeg vet godt hvordan jeg ser ut og hvordan jeg tolkes av andre. Jeg vet også veldig godt at jeg ikke evner å spille syk; eller å innrømme svakheter for den slags skyld. Jeg er oppdratt til ikke å syte og klage, men til å holde ut. Det går greit er vel ikke alltid det beste og mest forklarende svaret å gi en lege, men det er sånn jeg har svart på mye gjennom et greit langt liv.
Jeg vet godt hvordan jeg fremstår, men jeg forventer at en lege skal se bort fra hvordan jeg ser ut og heller konsentrere seg om de beskrivelsene jeg gir av symptomene jeg har og tro på dem fremfor å gjette på andre ting.

Etter å ha slitt med mer eller mindre kronisk hoste, stadig kraftigere redusert lungekapasitet og stadig økende smerter så kan legenes bekreftelse av at det ikke er noe galt med lungene mine bare bety en eneste ting; jeg er en hypokonder.

Jeg må rett og slett ha fått en hypokondrisk lidelse selv om jeg aldri har vært redd for å bli syk eller for å dø; eller nesten aldri hatt fravær fra jobb i de nå 50 årene jeg har vært yrkesaktiv. Kreft og hjerteinfarkt ga selvsagt noen dagers fravær, men det var i 1999 og 2006.

Hypokondri er en tilstand kjennetegnet ved en vedvarende opptatthet av muligheten for å ha én eller flere kroppslige sykdommer, oftest av alvorlig eller fremskreden art.
Personen er særlig var for signaler fra kroppen. Normale eller trivielle kroppslige fornemmelser og utslag tolkes ofte som unormale eller foruroligende av pasientene. Hvis denne tendensen er så uttalt at det fører til gjentatte legebesøk, sykmeldinger eller sosial eller arbeidsmessig funksjonssvikt, kalles tilstanden hypokondrisk lidelse.

Det er egentlig en helt grei diagnose for meg, for da har jeg jo ikke de smertene jeg har; og ikke minst så trenger jeg ikke lenger leger. Nå kan bankkontoen min få være det som sveller ut og hovner opp; og ikke legenes.

En bekjent, kalt Bikkja, var en ekte hypokonder som fikk alle symptomene han leste om i Dagbladet.
En dag kom han lykkelig inn på hvilerommet og klasket et papir i bordet foran meg mens han smilende fra øre til øre uttalte: jeg har fått angina pectoris. Hva var det jeg sa?! Jeg har sagt det i mange år, og nå har jeg bevis!

Da var han lykkelig; og i dag er jeg likeglad.

Tirsdag den 20. juni er jeg endelig tilbake på jobben, frisk som en fisk i fiskedisken på Meny, men selvsagt fortsatt syk i hodet som fortsatt føler og tror på noe som ikke er virkelig; rusfri hallucination kan det kalles.

Livet er herlig når en finner de svarene en søker i livet!

Det jeg har lært, husker jeg ikke lenger. Det lille jeg ennå vet, har jeg gjettet meg til.
Nicolas Chamfort

Ha en frisk og lykkelig helg

Jeg ville ikke engang vite sannheten, fordi jeg allerede hadde gjettet den; livet er meningsløst.
Leo Tolstoj

1 kommentar:

  1. Sterke fremstillinger som forteller om en åpenbar kontrast i forhold til liv og lære, hvor ditt fortalte levde har en forsiktig og usystematisk tilnærming i forhold til hva jeg har erfart at din lære består av; hvor systematisk søken etter forbedring og forutsigbar horisont er hva leveransen og læreren din alltid inneholder.

    Besøkene du beskriver hos doktordyrego, tolker jeg til å likne et besøk i en fornøyelsespark, hvor den reelle hylingen skjer i de mørke delene av berg og dalbanens tuneller og hvor det fort blir for mye sukkerspinn, mens det egentlig er transmak som fornemmes.

    Her har både legen og du hver deres oppgave å gjøre, legen må finne frem kompetanse og du må formidle med klar tale!

    For å komme videre, så er mitt forslag å starte med uttrykket fra en tidligere kollega: Ta det fyste fyst.

    Det aller første:
    Helsa først, modig og tydelig fremføring av hvor ræva følelsen av å ikke ha tilstrekkelig pustekapasitet oppleves og irritasjonen du kjenner på i forbindelse med alle følgefeilene som forløpet så langt har medført.

    Se på dette som positiv dulting, slik at legen evner å komme oppå skia, skulle legen og hans smøreteam ikke evne, så rådfør deg direkte med ham om hvilke alternativer som da kan være farbar vei, det finnes alltid alternativer.

    Jeg kjenner til at du mener at du ikke skal oppdra voksne folk, men her trengs det ørlite granne "strøssel" fra din profesjonelle side som du skal adoptere inn i privat sfære.

    Er det totalt legemessig udugelighet du står ovenfor, så er det alltid godt å få avdekket det med rene og direkte ord om at slik kan jeg ikke ha det.

    Når du har tatt "det fyste fyrst" så ser vi på det neste ... fortsettelse følger, si bare ifra når første steg er utført.

    SvarSlett