fredag 7. juni 2024

Svigermødre

 

Etter som jeg bare er en svigerfar, og sånn sett er trygt fri for kritikk, så har jeg i det siste tatt opp igjen tankene mine rundt svigermødre og deres negative omtaler gjennom generasjoner.

Det må jo være noe i det som det sies i ordtaket: ingen røyk uten ild.

Først må jeg tillate meg å definere hva en svigermor er.

En svigermor er en mor med noen ekstra funksjoner, som det å kritisere og gi uønskede råd i tide og utide.

Det er flere mulige grunner til at svigermødre ofte er opphavet til negative vitser og uttalelser:

  • Familiedynamikk kan være komplekse, og forholdet mellom svigermor og svigerdatter eller svigersønn kan være spesielt utfordrende.
  • Dette kan være på grunn av en rekke faktorer. Svigermødre og svigerdøtre/sønner kan konkurrere om kjærligheten og oppmerksomheten til den samme personen, nemlig partneren.
  • Svigermødre og svigerdøtre/sønner kan ha forskjellige ideer om hvordan barn skal oppdras eller hvordan et hjem skal drives; fordi svigermor mener at hun lyktes ekstremt med sin versjon av dette
  • Der er selvsagt vondt for svigermødre å føle seg erstattet av svigerdøtre som en viktig person i sønnens liv.Det ligger sikkert noe i det at svigermødre og svigerdøtre kan komme fra forskjellige generasjoner eller kulturer, noe som kan føre til uenigheter om verdier og skikker.

Stereotypien av en  svigermor et at svigermødre blir fremstilt som kritiske til alt svigerdøtre gjør, og de har høye krav til hvordan de skal leve livene sine; og svigermødre blir ofte fremstilt som sjalu på svigerdøtre sitt forhold til sønnen sin, og de ønsker å kontrollere alt de gjør.

Min personlige erfaring med en av mine svigermødre, bygget på de erfaringene jeg gjennom år i ulike operasjonelle, taktiske og strategiske beredskaps-stillinger er at forskjellen mellom en svigermor og en terrorist er at du kan forhandle med en terrorist

Det er også viktig å merke seg at humor kan være en måte å håndtere vanskelige følelser og relasjoner på. Vitser om svigermødre kan være en måte å uttrykke frustrasjon, sinne eller frykt på en humoristisk måte. Men det er egentlig ikke denne humoren sårende eller nedsettende?

Gjennom mine ekteskap så har jeg delt dagene mine med en ille gal svigermor, en hjertelig god en; og en perfekt svigermor; kremert.

En svigermor er en venn for livet, hvis du klarer å overleve de første årene.
Else Kåre Vik

I mitt andre ekteskap så hadde det seg sånn at jeg kjente min kommende svigerforeldre i lang tid før jeg en gang visste at min kommende kone var deres datter. 

Selv om hennes mor var ihuga pinsevenn og noe dement så bygde det seg opp et godt vennskapsforhold mellom oss. Hun var  en ærlig, snill og frittalende kvinne som levde med en noe krevende mann.

Under veis fra vennskapet med henne og frem til skilsmissen så opplevde jeg sannheten i  advarselen om at hvis du vil beholde en  en god venn så ikke gift deg med datteren hennes.

Sannheten er vel egentlig at svigermødre som folk flest er mennesker med både gode og mindre gode sider, eller som Kari Bremnes synger: en svigermor er som en kaffekopp: varm, sterk og kan gi deg søvnløse netter.

Svigermødre er som julegaver: du vet aldri hva du får, men du håper det er noe du kan bruke.
Anne-Cath Vestly

Svigermødre er noe som menn i min generasjon, før alle de forskjellige avartene av skeive forhold som har vokst frem i det siste, at én svigermor måtte en ta som en konsekvens av det å gå inn i et forhold til en kvinne.

Fordelen den gangen var selvsagt at en slapp unna med å bare få en svigermor, men nå kan risikere å få to; eller to tafatte svigerfedre.

Det var noen ganger ille nok at en fikk lange besøk av en tafatt, viljesvak svigerfar og en menings-sterk svigermor etter at en gjorde dem til besteforeldre, men at de på hver sin måte skulle ta kontroll på hvordan jeg skulle oppdra min datter var en belastning.

Både jeg og min kone hadde hver sin svigermor den gangen, noe som er helt naturlig i et ekteskap, og da er det plutselig to svigermødre sine sterke meninger rundt dette som en må forholde seg til; og egentlig så var jeg ikke hundre prosent enig med noen av dem.

Svigermødre er som snøskavler: de kan dukke opp når du minst venter det, og de kan være vanskelig å bli kvitt.
Hege Ulstein

Ikke bare havner du opp med en svigermor når du gifter deg, men i mange tilfeller også en svigerfar; en mann som alltid vet best, selv når han tar feil.

Jeg hadde en perfekt svigerfar i ett av mine ekteskap, en svigerfar som ikke snakket; med andre ord en drøm som hadde gått i oppfyllelse.

Så alt i alt så handler det hele om å ha tålmodighet.

Tålmodighet er nødvendig for å gå gjennom de oppturer og nedturer som er en naturlig del av ethvert forhold.

Det er på ingen måte en positiv egenskap bak dette at jeg har vært gift tre ganger, men det har i det miste gitt meg uhorvelige mengder med erfaring som jeg kan dele med andre rundt det å håndtere svigerforeldre.

Den beste måten å håndtere konflikter med dem på er å snakke om dem på en rolig og respektfull måte; og prøve å finne en tid når du kan ha en åpen og ærlig samtale med svigerforeldrene dine.

Det er viktig å lytte til svigerforeldrenes perspektiv og prøve å forstå deres bekymringer, men samtidig å unngå å bli defensiv.

Det jeg nok har lyktes best med  er å være tydelig på det å sette grenser for hvor mye innblanding svigerforeldrene dine skal ha i livet ditt og gjøre det klart for dem hva du er komfortabel med og hva du ikke er komfortabel med; men på en saklig og rolig måte.

Uansett hvor høyt utdannede og erfarne de var så innså jeg fort at når det gjaldt følelsesmessige forhold så måtte en unngå å si ting på en omstendelig måte. Jeg tjente best på å være tydelig og direkte når jeg kommuniserte med mine svigerforeldre; og mine foreldre.

Min kanskje viktigste erfaring er at det er viktig å ha fokus rettet mot at svigerforeldrene mine ikke alltid prøver å såre meg; de hadde bare ha en annen måte å se og gjøre ting på enn meg.

Den lille gutten spurte faren sin: Hva het svigermoren til Adam?
Faren svarte: Adam hadde ingen svigermor. Han bodde jo for helvete i paradis den karen!


Helt til slutt i mine tankeminner rundt svigerforeldre så er det ett ord som kommer meg i hug i forbindelse med begravelsen til en svigermor med særskilt giftig tunge: dakapo; opprinnelig et italiensk musikkuttrykk som betyr noe rundt det å gjenta fra begynnelsen. Et dakapo initialiseres som oftest gjennom mye applaus.

På kirkegården måtte de heise henne opp og ned tre ganger fra graven før applausen stilnet.

Jeg er selv svigerfar med et veldig godt forhold til min svigersønn, og noe av det skyldes at jeg gjennom et livs erfaringer har skjønt når det er på tide å holde kjeft og ikke blande meg inn; rett og slett det å respektere at det er deres liv og ikke mitt, og at det er min lovlige rett som morfar å skjemme bort deres datter!

Om svigersønnen mener at jeg ikke er noe særlig til svigerfar så skal han i det minste ha respekt for hvor godt han skjuler det for meg.

Ha en nydelig helg med eller uten svigerforeldre

Det finnes ikke svigerfarvitser.
Bernice Sandler


Til henne: det er en god grunn til det, psykolog Sandler. Vi er ikke noe å vitse rundt, perfekte som vi er!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar