fredag 27. oktober 2023

Nobelmedaljenes bakside

Svartkrutt består av trekull, svovel og salpeter i det optimale blandingsforhold: 75 % salpeter, 10 % svovel og 15 % trekull. Framstillingen skjer ved at råmaterialet fin-males i en kulemølle og blandes med ren alkohol/sprit til en deig, som eltes. Denne valses ut til tynne flak som tørker, og knekkes til kruttkorn.

En gammel hjemmebrenner i Austvatn lærte meg å lage krutt, for han brukte det til å teste spriten sin med før han turde å selge den hjemme i Nord Odal. Det som ikke gikk gjennom i testen hans solgte han til drankerne på Skarnes, i Sør Odal. Mannen var lokal-humanist kan en si; og moderne var han også som sikret sambygdingene kortreise pol-varer.

En kuriositet er at krutt brenner når det fuktes med spritblanding med mer enn 57,1 volumprosent alkohol Dette ble brukt til å teste alkoholinnhold i sprit med. Da la man en haug svartkrutt på en skål og helte på så mye sprit at det nesten begynte å sive ut. Brant det da med klar blå flamme, var spriten «100-proof» og ren nok til å være drikkende.

I kjemitimen på skolen en dag varslet læreren om at vi skulle lære om kinesernes fyrverkeri gjennom et praktisk eksperiment. Læreren hadde skaffet til veie litt krutt for å gi drivkraft og strontium til å gi rød farge, barium for grønt og kobber for blå farge. Jeg kom forberedt til skoletimen med en boks hjemmelaget krutt og var klar til å hjelpe til med eksperimentet. 

For å si det kort så gikk det til helvete med stor kraft med min hjelp. Det ble for mye av det gode og litt brann inne i sløydsalen hvor kjemitimen gikk av stabelen. Hjemme fikk jeg varsel om bjerkeris, noe som var vanlig straff når jeg gikk alt for langt i mine handlinger. Det verste var ventetiden mellom doms-avgivelse og eksekuvering. Denne dagen skjedde det mye i huset på Aasen, så kveldsmaten kom på bordet uten at jeg måtte innta den stående. Fornøyd utbrøt jeg glede for å ha unngått straff for nesten å ha brent ned skolen; noe jeg fort forsto at var en særdeles dum uttalelse i mors nærvær.Jeg sov på magen den natten og satt så urolig i timene på skolen dagen etter at jeg ble sendt til sløydsalen for å hjelpe vaskekonene med rengjøring av åstedet.

Kreativitet straffes ikke i seg selv, men det kan oppstå situasjoner der kreative handlinger blir møtt med negativ respons av ulike årsaker. Noen ganger forstår ikke andre den kreative visjonen eller intensjonen bak handlingen som medfører korpulent straff.

Kreative ideer og prosjekter innebærer ofte en viss grad av risiko og usikkerhet, og dette kan skremme noen som foretrekker tryggere alternativer.

Den tredje årsaken til at jeg ble straffet for ivrig deltakelse i skolefysikktimen hadde nok noe å gjøre med at jeg tuklet med lærerens rakettoppskrift. Mennesker har en tendens til å være motvillige mot endring, og kreativitet kan ofte utfordre etablerte normer og rutiner, noe som kan føre til motstand.

Det er viktig å merke seg at kreativitet også blir verdsatt og belønnet i mange sammenhenger, spesielt i kunst, innovasjon og entreprenørskap. Mennesker som tør å tenke utenfor boksen, kan skape positive endringer i verden; sånn som det Alfred Nobel sto for; for å nevne en.

Kreativitet er intelligens som leker. Albert Einstein

Jeg er ingen Einstein eller Nobel, men du verden hvor mye bjerkeris jeg har måttet tåle for å ha fulgt Albert sitt råd: kreativitet er å se det som alle andre har sett, og tenke det som ingen andre har tenkt.

Med Albert Einsteins råd og Alfred Nobels oppfinnelse hadde jeg ikke en sjanse. De to kunne like godt solgt meg narkotika i skolegården, så farlige var de i min oppvekst. De to ga meg en lære som kostet meg mye smerte i åren opp til og gjennom puberteten; og litt nå også..

Det var de to som trengte juling med bjerkeris for å ha gitt meg slike ville muligheter.

Vi lærte, og lærer bort, respekt for de gamle og deres erfaring, men sannheten er at de bare er ute etter hevn for sin tapte barndom. Hvorfor skal de unge ha det bedre enn de selv hadde det i oppveksten.

Gamle folk er ondskapsfulle; inklusive meg.

Ha en god og kreativ helg.

Kreativitet handler om å tro på deg selv og din visjon, uansett hvor uvanlig den kan virke for andre. Stella M. Adler

1 kommentar:

  1. Der gikk jeg på en smell igjen TOA. Vær forberedt på latterbrøl varsel fra Årnes, nærmere bestemt Nes Klinikken og venterommet hos fysio en min. At jeg ikke lærer. *Ler*

    SvarSlett