fredag 3. juni 2022

Kompetanseoverføring

Så sitter jeg her da, i den ytterste enden av livet og ser hvordan de i den helt andre enden kommer inn på arenaen og starter sitt liv for å ta over for oss gamlingene.

Det er ikke noe trist med dette, snarere tvert imot; men det er litt skremmende å se hvor ulikt vi i hver ende av livsløpet tenker rundt de samme tingene.

Det er vel det som er utvikling.


Ny krefter kommer stormende inn på arbeidsplassen; friske, unge og ivrige. 

De har hodet fult av ideer bygget på solid utdannelse og ønsker å sette sin farge på det de rommene som utgjør deres fremtidige oppholdssted.

De ønsker å pusse opp og fornye.

De ønsker å sette sine preg på omgivelsene.

Bilde: https://pixabay.com/

Jeg synes litt synd på dem, for i sin ungdommelige naivitet er de overbevist om at det livet på skolebenken speilet det virkelige livet; de har enda ikke fått erfart det de som var gamle i min ungdom kalte riset bak speilet.


Utdannelse er som en beredskapsøvelse; den har sin verdi, men den er ikke virkeligheten.

Den vil aldri i tilstrekkelig grad kunne ta hensyn til adrenalin, frykt og et dusintall andre variabler, men den forbereder deg til å gå inn i en handling.


Så sitter gamlinger som meg med bakgrunn i en til dels utgått utdannelse og med mye erfaring mens vi betrakter de unge i både beundring og i frykt; noen ganger i reell, faglig skrekk. 


Enkelte ganger innser en at selv foreleserne på universitetsnivå har skolert fremtidens fagpersonell med egen, lange bakgrunn innen faget; men bare på rent teoretisk nivå.

Det er litt som en bare teoretisk utdannet snekker som under bygging av sitt første byggverk erfarer at hammeren noen ganger ikke treffer spikeren, men tommelfingeren.


Blånegler er en del av utdanningen som håndverker, som min far alltid sa.

Han hadde mange av dem.


Selvsagt skal jeg ikke sammenligne universitets og høyskoleutdanningen opp mot militær utdanning der en praktiserer alle fag like mye som den teoretiske utdanningen, men det er ikke til å komme i fra at erfaring er en viktig del av det helhetsbildet en trenger for å etablere et konkurransedyktig produkt.


Erfaring er alle vitenskapers mor.

Muhammad


Personlig så har jeg bygget opp beredskap i flere ulike miljøer, militært og sivilt.

Hver eneste gang har jeg gått inn i oppgavene med all verdens pågangsmot, med solid utdannelse i ryggen og bra med erfaring; og hver eneste gang har jeg blitt smertelig overrasket over hvor avhengig jeg har vært av kompetanseoverføring fra de som kjenner detaljene på det nye objektet; og ikke mist tankene og beslutningene bak det beredskapssystemet som jeg har fått i oppgave å fornye og forbedre.


Som gamling i mitt fag har jeg innsett at min plikt på vei ut er å støtte og gi de på vei inn det jeg sitter på; å overlate verktøykassa mi til den nye; og forklare dem hvordan jeg har brukt de ulike verktøyene i kassen.

Hvilke av verktøyene de velger å ta i bruk, hvordan de velger å bruke dem; og ikke minst hvilke de ønsker å kaste eller fornye er opp til dem.

Men det ligger uansett en viktig faktor bak at dette som er avgjørende for suksess, og det er tydelig ledelse; og en ledelse som innser at både utdannelse, erfaring og muligheten for kompetanseoverføring har betydning for det produktet de vil få.

Ønsker ledelsen noe helt nytt i stedet for det de har så er det helt riktig å skvise ut alt som har med erfaring og kompetanseoverføring; å gi den nyansatte helt blanke ark og utvidede fullmakter. 

Det er ledelsens fulle rett, men det må bygge på gjennomtenkte beslutninger med grundig risikovurdering som underlag.


Uansett så er alle nye krefter velkomne for min del. Jeg skal gjøre det jeg kan for å hjelpe dem å orientere seg i sine nye omgivelser, men det er ikke min oppgave å fortelle dem hva de skal og hvor de skal gå.

Det er uansett ikke jeg som har betydning for deres videre arbeidsforhold; det er tydelig ledelse som er drivstoffet de trenger; ledere som bruker ordene: dette er hva jeg vil at du skal produsere for oss.


Min bestilling for snart tjue år siden var: vi vil ha et godt, effektivt og robust beredskapssystem.

Gjennom årene har jeg gitt dem det jeg mener dekker det de bestilte; men er det det de ville ha?

Jeg tror det, men jeg har også hørt kritikk for å ha styrt beredskapen dit jeg ønsker.

Vel, de sa at de ville ha huset malt i ny farge, men ikke hvilken.

Det har vært gudommelig flott for meg å kunne jobbe etter denne friheten; frihet under ansvar.


Trass i at jeg hyller min frihet så håper at eventuelle arvtakere for deres del får en litt tydeligere bestilling; for god beredskap er ikke en eksakt vitenskap.


Vitenskap er rett og slett sunn fornuft på sitt beste.

Thomas Henry Huxley


Ha en trygg og god helg


Den vitenskapelige fantasi begrenser seg alltid innenfor rammen av sannsynlighet.

Thomas Henry Huxley

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar