fredag 20. september 2024

Hvert maiskorn har potensialet til å bli noe stort,


Etter min død så ønsker jeg å kremeres med alle lommer i likklærne fulle av tørkede maiskorn som popper inne i flammene i kremasjonsovnen.
 
Mest sannsynlig så vil jeg bli en av dem som får teksten gikk stille bort i dødsannonsen; som om det må varsles at vedkommende ikke gikk bort med et brak som forventet.

Jeg har alltid sagt at jeg vil gå bort med et smell, men om i det minste mitt siste ønske innfris så får jeg nøye meg med noen siste poppelyder.

Tanken om et siste ønske er noe som har fascinert mennesker i ulike kulturer og gjennom historien.
Det kan selvsagt være flere grunner til at dette er så viktig for mange.

Når man står overfor døden så kan man føle seg maktesløs.
 
Å få oppfylt et siste ønske kan gi en følelse av kontroll over situasjonen, selv om det er begrenset.
 
Det kan også være en måte å sette sitt eget preg på livet, selv i de siste øyeblikkene.

Mange mennesker ønsker å ordne opp i uavklarte forhold eller si farvel til sine kjære før de dør.
 
Å få oppfylt et siste ønske kan være en måte å få ro i sjelen og føle seg mer forsonet med den uungåelige døden.
 
Døden er noe veldig seriøst, men det er ingen ting som tilsier at den ikke kan sprites opp med en liten overraskelse; og med litt humoristisk snitt.

Et siste ønske vil være en mulighet til å skape positive minner for både den døende og de pårørende.
 
Det kan være alt fra å feire en siste bursdag mens en lever, til å reise til et spesielt sted som betyr noe for det livet en har levd; eller å vite at en omgis med poppende poppkorn i noen sekunder før en blir til aske

For mange har et siste ønske en dypere, symbolsk betydning.
 
Det kan være en måte å uttrykke sine verdier, tro eller håp på, og min lille kjepphester gjennom livet har vært å løse dystre situasjoner med litt befriende smil, litt overraskende vendinger; og litt overraskende, småsjollert latter.

For den som måtte kikke inn gjennom inspeksjonsøyet på kremasjonsovnen under poppingen så tror jeg at akkurat synet av popkorn ikke blir forventet for denne personen; så én person vil i det minste huske meg en stakket stund.

Det er sjelden man tenker over dyp filosofi når man spiser popcorn, men det er faktisk et fenomen som har fanget oppmerksomheten til tenkere opp gjennom historien; noe som ikke er så rart da det i utgravinger i Mexico er funnet poppkort så langt tilbake som 3600 år før Kristus.

Det mest åpenbare symbolet er kanskje transformasjonen fra et lite, hardt korn til en luftig, sprø snack som er til glede og nytelse.
 
Dette ser jeg på som en metafor for menneskelig potensiale og vekst.

Vi starter alle som små individer, og gjennom erfaring og utvikling kan vi poppe opp og bli noe helt annet enn det andre forventet seg; også vi selv.

Inne i hvert maiskorn ligger det en mulighet for en stor forvandling.

Dette er en påminnelse om at det ofte er mer til ting enn det som først møter øyet.

Selv om popcorn er en lett og luftig snack, er det også et kjemisk og fysisk produkt av varme og trykk.
 
For meg så symboliserer dette livets syklus hvor forgjengelighet fører til fornyelse og endring.

Samtidig så er popcorn er ofte assosiert med kino og sosiale sammenkomster, så dette symboliserer det å dele en opplevelse med andre; og det å føle tilhørighet i et fellesskap.

Selv om popcorn produseres i store mengder, er hvert korn unikt.
 
Dette bør være en refleksjon over hvordan vi som mennesker både er en del av et større samfunn og samtidig er individuelle vesener.

Så kom ikke her å nekte meg mitt siste ønske forde det bare er en flåsete vits fra min side;, for det er faktisk mye mer gjennomtenkt enn som så; og det er noen siste popp som på en veldig dekkende måte beskriver hva og hvem jeg var mens jeg levde.

Mat har alltid vært en sentral del av menneskets liv, og det er derfor ikke overraskende at den også har fått en plass i filosofiske betraktninger rundt symolikker rundt livet.
 
Matvarer har blitt brukt som symboler for en rekke ulike aspekter ved tilværelsen, fra begynnelse til slutt.
Brød er ofte sett på som et symbol på livets grunnleggende behov.
 
Det representerer næring, vekst og livsopphold, og i kristendommen blir brødet for eksempel brukt som et symbol på Jesu kropp i nattverden.

Vin er et symbol på glede, fest og livets flyktighet. og i mange kulturer har vin vært assosiert med overflod.
 
Eplet er et kjent symbol fra bibelhistorien, hvor det representerer kunnskap, fristelse og synd. Eplet har også blitt brukt som et symbol på forbuden frukt og dødeligheten.

Egget er et symbol på begynnelse, potensiale og fornyelse.
 
Det representerer livets opprinnelse og muligheten for vekst. mens melk er et symbol på renhet, næring og moderlig kjærlighet.
 
Det representerer den grunnleggende ernæringen som trengs for å vokse og utvikle seg.

Jeg kunne valgt noen av disse matvarene for å symbolisere hvem jeg er, men sannheten er at jeg på alle måter identifiserer meg mest med det lille, harde maiskornet som overrasker og forundrer når det plutteselig popper opp til noe uforventet; og det verste er at jeg jeg tror at mange vil kjenne meg igjen i akkurat dette.

Livet er som en boks med poppkorn: noen korn popper raskt, andre tar litt lenger tid, og noen popper aldri. Hver kjerne har sin egen tid.

Bruk den helgen jeg ønsker dere til å så et korn for din egen fremtid.

Noen ganger må man poppe ut av komfortsonen for å oppnå noe nytt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar