fredag 19. januar 2024

Tabber har skapt meg

Tilsynelatende var den kopulasjonen som gikk fore seg ett eller annet sted i Norge mellom et eksemplar av den kvinnelige og mannlige delen av befolkningen i 1957, og som ble til meg, en lite gjennomtenkt handling; sett fra deres side. Dessuten var de vel som pattedyr flest der bare tre prosent holder sammen.

Mulig de begge var løse fugler, som ikke fulgte fuglenes vanlige tilnærming der nitti peosent holder sammen i par.

Med andre ord startet livet mitt ved en dårlig kalkulert handling mellom to mennesker som ikke ønsket min tilstedeværelse; en stor tabbe.

Dolly Parton sa i 2014: jeg har små føtter, for intet vokser i skyggen.

I selv-ironiens ånd skal hun også ha uttalt til en journalist samme år: jeg var den første kvinnen som brente sin BH. Det tok brannvesenet fire dager å slukke den.

Ekte selv-ironi refererer til evnen til å le av seg selv, anerkjenne ens egne feil eller særheter uten å føle seg truet eller fornærmet. 

Det innebærer å ha en sunn og avslappet holdning til ens egne svakheter, feil eller rare sider. 

Selv-ironi er en positiv karaktertrekk som viser modenhet, ydmykhet og evnen til å se humor i ens egne handlinger eller egenskaper.

Mennesker som praktiserer ekte selv-ironi er ofte i stand til å håndtere kritikk og latter, både fra seg selv og andre, uten å ta det personlig. 

Dette skaper et miljø der humor og gjensidig forståelse blomstrer, og det kan bidra til å bygge sterke relasjoner og redusere spenninger. 

Selv-ironi er ikke å undervurdere seg selv, men heller å omfavne ens egen menneskelighet og åpne for læring og vekst.

Noen egenskaper som ofte går igjen hos mennesker med høy grad av selvironi.  Mennesker med høy selv-ironi er ofte åpne for å lære av egne erfaringer. 

De ser på feil som muligheter for vekst og forbedring, og de tar gjerne til seg konstruktiv kritikk.

Selvironiske individer har vanligvis en god forståelse av sine egne følelser og er i stand til å håndtere dem på en sunn måte. Dette gjør dem mer tilpasningsdyktige og robuste.

Du blir voksen den dagen du ler din første gode latter av deg selv.
Ethel Barrymore.

Selv-ironiske folk har også en tendens til å være gode i sosiale situasjoner, da de ikke tar seg selv for alvorlig og kan bygge humoristiske bånd med andre. 

Dette kan bidra til sterke relasjoner, og folk med høy grad av selv-ironi kan håndtere stress og press bedre, delvis fordi de har evnen til å se lysere sider av utfordrende situasjoner.

Det motsatte av selv-ironi er typisk manglende evne eller vilje til å le av seg selv eller anerkjenne egne feil. 

Dette kan manifestere seg som en overdreven alvorlig holdning til seg selv, mangel på evne til å se humor i egne handlinger eller en tendens til å føle seg truet eller fornærmet av kritikk.

En person som mangler selv-ironi kan være mer tilbøyelig til å ta seg selv svært alvorlig, være defensiv når det kommer til feil eller mangler, og unngå å delta i humoristiske selvkritiske situasjoner. 

Dette kan noen ganger skyldes lav selvtillit, narsissisme og frykt for å virke sårbare.

Bare de sinnssyke tar seg selv helt alvorlig.
Max Beerbohm.

Jeg kan kjenne meg litt igjen i ett av tingene Dolly Perton lirte av seg: hvis jeg skulle gjenfødes skulle det være som en feit gris - så jeg kunne spise så mye jeg ville.
Jeg er der nå.

Jeg har stor sans for livets ironi, den går som en rød tråd gjennom tilværelsen.

Alt blir annerledes enn du hadde tenkt deg.
Ebba Haslund.

Jeg har en pedagogisk høyskoleutdanning, men trass i det så lærte jeg tidlig at selv-ironi er et stekt, pedagogisk verktøy om det brukes riktig og du er observant på hvordan mottakerne reagerer på det.

Selv-ironi fra instruktøren bidrar til å skape en avslappet og positiv atmosfære. Dette vil føre til økt aspirantengasjement og trivsel, selv i det militære.

Ved å vise at instruktøren også kan le av seg selv, vil  det bidra til å bygge en positiv relasjon mellom instruktør og og aspirant. Dette vil skape et miljø der aspirantene føler seg mer komfortable med å delta og stille spørsmål.

Selv-ironi er et kraftig verktøy for å vise at det er helt greit å gjøre feil. Dette oppmuntrer aspirantene til å være åpne for å prøve nye ting, utforske og lære av sine feil. 

Ved å bruke selv-ironi vil instruktøren gjøre komplekse eller tørre emner mer tilgjengelige og underholdende for aspirantene.

Selv-ironi vil beviselig bidra til å redusere prestasjonsangst ved å skape et miljø der det er akseptabelt å ikke være perfekt. Dette igjen vil øke aspirantenes selvtillit og motivasjon.

En leken og selvironisk tilnærming til skolering vil stimulere kreativiteten blant elevene. Dette oppmuntrer til å tenke utenfor boksen og utforske nye ideer.

Så: Lenge leve selv-ironi; og død over skolesjefen som kritiserte latter fra undervisningsrommet på sjøkrigsskolen!

En leder må kunne le av seg selv i andres nærvær.
Anne Carine Tanum.

Ha en god, selv-oppdragende helg

Hvis vi ikke lærer å le av våre problemer, vil vi ikke ha noe å le av når vi blir eldre.
Edgar Watson Howe.

Jeg ler hver dag og har plenty av ting å le av i fremtiden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar