fredag 24. november 2023

Rent fortau

Det er noe som heter å holde sin sti ren slik at det ikke ligger søppel igjen etter deg på veien du har gått; noe som andre plukker opp etter deg og konfronterer deg med senere.

Enkelte vil i jakten på makt og rikdom ikke klare å holde sin sti ren, og stadig ser vi politiske karrierer som får riper i lakken og som ødelegges av ting de tidligere har gjort av urett.

Dette er ikke noe nytt, bare noe som eskalerer fritt.

Bare fra bakhodet kan jeg trekke frem Manuela Ramin-Osmundsen, den første med ikke-europeisk bakgrunn som ble statsråd i Norge, men som fikk særdeles kort karriere da hun ble felt for å ansette Ida Hjort Kraby, en ansettelse det dryppet inhabilitet av.

Etter henne er det blitt mange, mange flere som har søplet til sin egen sti med inhabilitetssaker, Me-to, fusk i reiseregninger, tyveri, sexkjøp og fusk med pendlerboliger.

Å holde sin sti ren er et språklig uttrykk som betyr å opprettholde ens integritet og moral ved å handle ærlig og etisk. Det handler om å unngå uredelige handlinger og bevare ens rykte.

Å holde sin sti ren er en forpliktelse til selvrespekt, og en respekt for dem som måtte krysse den.
Byron Pulsifer

Filosofen, poeten og sangtekstforfatter Gift Gugu Mona fra Sør Afrika skriver en linje i en av sine tekster som er en tankevekker for dem som skylder på systemer og manglende forståelse etter å ha blitt tatt igjen av søppelet de har etterlatt seg på veien de har gått: ingen kan forhindre deg i å skape en ren sti i livet ditt. 
Hennes ord og tekst oppmuntrer til integritet og ærlighet i ens handlinger og beslutninger.

Har du rotet deg bort så er det bedre å stå for det enn å prøve å skjule det. Det er sannhet at innrømmelser fra egen munn biter mindre enn det som kommer fra de som i ettertid har gravd det opp.

Et godt råd til de som leter etter søppel på andres stier er: Skal du lete etter andres feil, så bruk først et speil; eller fei for egen dør som de gamle sa når sladder slo tilbake på sprederen.

Vi har også et uttrykk på norsk som heter å ha skjeletter i skapet; skjulte eller uønskede hemmeligheter eller problemer i en persons liv, eller i en organisasjon.

Dette kan inkludere tidligere feilgrep, ulovlige handlinger, personlige problemer, eller andre forhold som kan skade ens omdømme eller integritet.

Det er vanlig å bruke uttrykket når man snakker om noen som har noe å skjule eller når man prøver å finne ut mer om noen eller noe ved å avdekke skjult informasjon.

Eksemplene fra vårt eget land er utallige, men for å nevne noen nylige saker uten å nevne navn:
 En kjent politiker blir avslørt for å ha delt private, kompromitterende bilder på nettet.
 En kjendis blir arrestert for fyllekjøring, og hendelsen blir offentlig kjent.
 En bedrift blir saksøkt for diskriminering av ansatte på grunn av kjønn, rase eller andre ulovligheter.
 En prest avsløres for økonomisk utroskap og misbruk av kirkefond.
 En idrettsutøver blir tatt i dopingkontroll og diskvalifisert fra en viktig konkurranse.

Disse er bare noen eksempler, og skjeletter i skapet kan variere i alvorlighetsgrad og art.

Det er hendelser som vanligvis blir holdt skjult, men som senere blir avslørt og kan føre til negative konsekvenser for personer eller organisasjoner involvert.

Det triste i dette er at det finnes skjeletter i skapet til enkelte som søpler til den gåtte stien, og som benyttes mot en persons muligheter til å lykkes i livet; ting vedkommende ikke kan noe for.

Se bare på Sivil klareringsmyndighet, NSM, PST, Etterretningstjenesten, Politiets sikkerhetstjeneste og Statsministerens kontor; myndigheter som klarerer personer i eller tilknyttet egen virksomhet.

I deres veiledere står det tydelig at risikopersoner som i utgangspunktet ikke skal gis sikkerhetsklarering er: samer, tatere og barnehjemsbarn.

Bakgrunnen for at disse er å anse som risikopersoner er at de bærer nag til Staten på grunn av skjelettene myndighetene har i skapet vedrørende behandlingen av disse folkene.

Selv Bibelen mener at det er rett og riktig å straffe uskyldige som har en kriminell far; for sine forfedres synder.

Jeg har selv en kvinnelig slektning som ikke kom inn i Forsvaret fordi hennes far som hadde tjenestegjort i Politiet hele sitt voksne liv hadde pådratt seg posttraumatisk stresslidelse, PSTD, etter en dramatisk hendelse i tjeneste. Med psykologens stempel på papiret kom det helt klart frem at de psykiske svakheter som rammet hennes far mest sannsynlig var en arvelig defekt som med stor sannsynlighet ville ramme henne.

Når en forelders skjelett i skapet, av de styrende makter, er førende for din fremtid så har du ikke en sjanse i livet. Slike ting gjør at jeg er sjeleglad for at jeg ikke har noen kjente slekts-grener som kan ødelegge for meg.

Det er også grunnen til at jeg ikke ønsker å sende mitt DNA til My Heritage for å finne ut hvor jeg kommer fra. Det siste jeg ønsker er at mitt DNA skal gi treff på et slik skjelett i skapet som myndighetene kan benytte seg av for å rette anklage mot meg.

En ren sti kan noen ganger være en krevende vei, men det er alltid den mest givende.
Ken Poirot

Å holde sin sti ren er ikke vanskelig i det hele tatt, men det hjelper lite når stien du går ut i fra ved fødselen er full av søppel som rammer deg.

Jeg kjenner mange barn av såkalte dårlige foreldre som er verdens flotteste, ærligste og redelige mennesker.

Fordi jeg er så oppe i årene som jeg er så har jeg opplevd hvordan norske nazist-barn og tyskerunger fikk livene sine ødelagt av sine foreldres historie fordi forståsegpåere med veldig varierende intelligens blir hørt fremfor å følge disse personene opp og se i hvilken grad de er smittet av sine foreldres synder.

Ut fra min erfaring med de som ble tapere i mine omgivelser i oppveksten så har jeg hatt som mantra at jeg må holde min sti ren for meg selv, men ikke minst fordi mine feil vil ramme mine barn og barnebarn sien muligheter til en rettferdig fremtid.

Uttrykket å ikke planlegge lenger enn det nesen rekker refererer til en tilnærming der en person fokuserer på kortsiktige planer og ikke tar hensyn til langsiktige mål eller konsekvenser. Det betyr at man bare tar hensyn til umiddelbare behov og ønsker, uten å tenke på hvordan handlingene kan påvirke ens fremtid. Å handle uten å tenke på konsekvensene er som å hoppe ut i et ukjent farvann uten å vite om det er dypt eller grunt.

For å summere opp hva jeg mener rundt at vi alle har et ansvar for egen og andres fremtid gjennom å handle reinhåret og se bort fra kortsiktige gevinster på grunn av higen etter makt og penger benytter jeg et par sitater fra folk som har tenkt på alle sidene av dette og sett at alt vi gjør har en viss risiko; og at det å bli for redd og handlingslammet også kan etablere skjelett i skap på grunn av det å ikke gjøre det du forventes å gjøre i en gitt situasjon.

Det er farlig å handle uten å tenke, men det er enda farligere å tenke uten å handle.
Anatole France

Impulsivitet er handling uten tanke, konsekvensene er ofte en uventet overraskelse.
John C. Maxwell

Ha en impulsiv og god helg

Det å handle uten tanke på konsekvensene kan være som å kjøre i blinde og håpe på det beste.
Frank Sonnenberg


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar