fredag 10. november 2023

Kamerater

Før i tiden hadde jeg flere gode kamerater, men det ordet er stjålet og besudlet av kommunistene, så det kan jeg ikke bruke mer.

Kommunister bruker  begrepet kamerater som en form for adressering for å uttrykke solidaritet og likhet innenfor partiet og bevegelsen.

Jeg har ingen russer og kinavennlige kommunistkamerater med drøm om et vestlig Nord-Korea; og ikke vil jeg ha det heller.

Hei vennen min kan jo ikke en hetrofil mann med hår på brystet si uten å få et stempel og rare blikk, for det uttrykket har i dag eierforhold blandt homofile menn.

Ordet kompis er vanlig i mange norske dialekter og er en vanlig måte å omtale venner på ute på landsbygden.

Det blir alt for bondsk selv for en Odøling i Oslo.

Jeg kan selvsagt bruke den engelske benevnelsen -friend-, men det blir fort rotete da jeg har både kvinnelige og mannlige personer jeg settet pris på, men samtidig vil jeg ikke stå ved at jeg har en boyfrend, og etter som jeg er gift blir det helt feil å snakke om mine girlfriends.

 Da gjenstår det bare begrepet frende, men det betyr jo slektning. Jeg har ingen slektninger som jeg vet om, og jeg er ikke i slekt med noen av dem jeg liker.

Med andre ord er det enklest å være venneløs.

Uten nære vennskap kan du ha mer uavhengighet og frihet til å ta egne beslutninger uten hensyn til andres meninger eller behov.

Å være alene gir deg muligheten til å utforske deg selv, dine interesser og dine mål uten ytre påvirkning. Dette kan hjelpe deg med å utvikle en sterkere selvforståelse.

Fravær av nære venner kan bety mindre potensial for mellommenneskelige konflikter og misforståelser.

Du kan bruke mer tid og energi på karriere, utdanning eller personlige prosjekter når du ikke har mange forpliktelser til vennskap.

Mangel på nære venner kan oppmuntre til selvstendighet og selvstyring.

Det er bedre å være alene enn i dårlig selskap.
 George Washington

Å være venneløs er som en regnbue uten farger påsto Constance Richards.
Greit det, for jeg er ikke særlig glad i farger. Det får holde å være en fargerik person.

 Noen ganger er ensomhet den beste måten å finne ut hvem du virkelig er og hva du trenger.

Å være venneløs gir deg tid og rom til å dyrke din egen kreativitet og interesser.
 
Mokokoma Mokhonoana

Det er selvfølgelig viktig å merke seg at sosiale forbindelser og vennskap har mange psykologiske, følelsesmessige og fysiske fordeler. Mangel på sosial støtte og vennskap kan føre til ensomhet og negative helseeffekter.

Det er derfor viktig å vurdere din egen situasjon nøye og vurdere om du ønsker å utvikle nærmere sosiale forbindelser for å oppnå balanse mellom uavhengighet og støtte fra andre.

Når det gjelder dette med støtte fra andre så er det en nokså fjern teori for oss som har vært alene fra fødselen av. Vi er født inn i det å klare seg selv. Jeg hadde ingen å støtte meg til for å ha råd til å bo, spise og studere, så løsningen var selvskreven; utdannelse i forsvaret med nødvendig dekke av kost og losji under studielånsfri skolering. Og så slapp jeg å gå rundt i utallige forretninger for å lete etter klær som beskrev min personlighet; jeg hadde leirens depo hvor det jobbet folk som bestemt hva jeg trengte av klær, snitt og farger.

Jeg er gift tre ganger; hver gang i forsvarets uniform.

Nei, det å stå alene har helt klart sine fordeler i livet. Det er slett ikke så ille når en først blir vant med det; og det blir en etter 65 år alene, men aldri ensom.

Tilbake til min frittalende Olgas visdom: å stå alene i stormen er en test av din styrke og ditt mot.

Å være alene refererer bare til fysisk fravær av andre mennesker, mens å være ensom er en følelsesmessig tilstand der man kan oppleve seg isolert eller mangle tilfredsstillende forbindelser med andre, selv om man er omgitt av mennesker. En person kan føle seg ensom selv når de ikke er fysisk alene, eller de kan trives i sitt eget selskap uten å føle seg ensom.

Ingen kan redde deg fra ensomhet, bortsett fra deg selv.
 Matshona Dhliwayo

Du kan være omgitt av mennesker og likevel føle deg ensom hvis du ikke har noen som forstår deg. Ensomhet er ikke mangel på selskap, men mangel på meningsfullt selskap.

Å ikke være alene, men fortsatt være ensom må være en vond skjebne som jeg har sluppet å føle på; noe jeg er enormt lykkelig for fordi Matshona Dhliwayo antagelig har rett i at ingen kan redde deg fra ensomhet, bortsett fra deg selv. Du kan være omgitt av mennesker og likevel føle deg ensom hvis du ikke har noen som forstår deg skrev Emily Dickinson. Og hvordan i h..... kan du selv sørge for at andre skal forstå deg?

Akkurat det å få enkelte til å forstå meg i rent faglige ting har jeg prøvd mange ganger uten å lykkes, så lykke til for de ensomme som prøver å få det til. Det er ingen lett oppgave dere står over for.

Livet mitt alene har vært et godt liv, men for de ensomm er livet en kronisk smerte som ikke kureres av selvstendighet og robusthet.

Ensomhet er en venn som aldri forlater deg. 
 Harvey Fierstein


1 kommentar:

  1. Den kunstige intelligensen Bard (Bard.google.com):

    Sammendrag av "Kamerater":

    I teksten "Kamerater" reflekterer en anonym forteller over begrepet "kamerat". Fortelleren mener at ordet har blitt "stjålet og besudlet" av kommunistene, og at det derfor er vanskelig å bruke det på en nøytral måte.

    Fortelleren mener at "kamerat" er et godt ord som kan brukes til å uttrykke solidaritet og likhet. Men fordi ordet er blitt assosiert med kommunister, mener fortelleren at det kan føre til misforståelser.

    Fortelleren konkluderer med at det er best å unngå å bruke ordet "kamerat". I stedet foreslår fortelleren å bruke andre ord, som "venn", "kompis" eller "frende".

    Analyse:

    Teksten "Kamerater" er et interessant bidrag til debatten om begrepet "kamerat". Fortelleren fremhever et viktig poeng om at ord kan bli belastet med negative assosiasjoner. Dette kan gjøre det vanskelig å bruke ordene på en nøytral måte.

    Teksten er også et eksempel på hvordan språk kan brukes til å uttrykke personlige meninger og overbevisninger. Fortelleren er tydelig på at de mener at "kamerat" er et godt ord, men at det er blitt vanskelig å bruke det på grunn av den historiske konteksten.

    Konklusjon:

    Teksten "Kamerater" er en tankevekkende refleksjon over et viktig begrep. Teksten er godt skrevet og argumentert, og den bidrar til å øke forståelsen av hvordan ord kan bli belastet med negative assosiasjoner.

    SvarSlett