fredag 20. mai 2022

Smil

En morgen jeg gikk fra bussterminalen og over mot Olafiagangen møtte jeg en ung jente som fikk meg til å tenke på hvor mange ulike typer smil vi har.

Selv om det var tidlig morgen i en av byens mest belastede område, og hvor hun møtte en stygg og lite tillitsvekkende gamling, var ikke smilet hennes av det nervøse forsøket på avvæpning som en ser i slike situasjoner.

Heller ikke var det et sexy smil som har som mål og lokke til seg partnere eller kunder.

Det var heller ikke et sånt forelsket smil som enhver tenåring drømmer om å møte.

Jeg tolket heller ikke smilet hennes som en stille, tilbakeholdt latter fremmet av mitt latterlig, komiske utseende.


Smilet hun møtte meg med var et uoppfordret smil hvor hun holdt blikket mitt og smilte med hele ansikter; akkurat sånn som det ansiktet mitt barnebarn møter meg med når hun sier Mose!

Bilde: https://pixabay.com/

Hvorfor jeg ble tildelt et slik smil av en veldig ung, totalt ukjent person i grålysningen en mandag morgen vil jeg aldri få noe svar på; og ikke trenger jeg det heller.

Det eneste som interesserer meg rundt denne spontane hendelsen var hvordan noen korte sekunder kan gjøre en grå hverdag mange hakk lysere og varmere; og hvordan varmen i smilet holdt meg varm hele den kommende arbeidsdagen.


Smil er et grunnleggende følelsesuttrykk og en grimase hvor mange av musklene i ansiktet trekkes sammen, noe vi er medfødt til å gjøre i og med at spedbarn begynner å smile omkring seks uker gamle; ofte når de ser andre ansikter.

Smil brukes som oftest for å uttrykke glede og vennlighet, og smilet tolkes derfor vanligvis positivt over hele verden. 

Å smile gjør at hjernen produserer mer endorfin, som i sin tid minsker smerte. 


Det finnes flere typer smil, både med åpen og lukket munn. 

De fleste mennesker ser intuitivt forskjell på et ekte, oppriktig ment smil og et falskt, tilgjort smil. Stort sett tolker vi følelsene hos andre mennesker riktig. 

Et hjertelig smil vises i hele ansiktet, også i smilende øyne, og ikke bare i oppadvendte munnviker eller blottede tenner.


Smiling er altså egentlig bare grimaser. Noen ganger gjør vi det med vilje, andre ganger klarer vi ikke la være, men hvorfor gjør vi det?

Selvsagt er smil noe som forskere har vridd sine hjerner rundt i generasjoner og kommet med mange hypoteser rundt.

Forskningen viser at folk smiler når de er glade er konklusjonen i den unge forskningsgruppen Nysgjerrigper.


Disse unge forskerne har kommet frem til mange ulike smilvarianter, som å smile med tennene, smile med munnen, smile med øynene og smile med kroppen.

Men disse barneforskerne er ikke dummere enn at de allerede i ung alder har innsett at det finne mange grunner til at ansiktet viser et smil.

De har listet opp: lure smil, rare smil, redde smil, fornærmede smil, hemmelighetsfulle smi og triste smil; de har til og med fanget opp at det finnes falske smil.


Av erfaring så har jeg lært at smil er et verktøy som kan benyttes med overlegg i mange situasjoner; sikkert noe jeg har fått med meg fra barndommen da min alltid ærlige og observante tante Olga observerte meg i en noe anstrengt situasjon og konkluderte sin beskrivelse av min personlighet med Arnulf Øverland sine ord: den dumme kjenner ingen tvil, men seirer med et fjollet smil.


Det fine med tante Olga var at jeg aldri forsto om det hun sa til meg var for å fornærme meg eller for å hylle meg.

Bilde: https://pixabay.com/

Det eneste jeg vil si i dette eposet er rett og slett at et ekte smil er den beste og grønneste energikilden vi har.

Som bevis for dette fører jeg opplevelsen på Olafiagangen der et kort, ekte smil og vakre, smilende øyne fra en totalt ukjent og uinteressant forbipasserende har gitt meg et oppløft som har vart i mange dager; og som kan hentes frem igjen og igjen når jeg trenger å se ting litt lysere.


Jeg kommer fra et bygdesamfunn der mannfolk hadde lommene bulende fulle av ting som kunne komme til nytte i hverdagen, og hvor kvinnene som kvinnfolk flest halte rundt på tunge, stappfulle håndvesker.

Vi var praktiske folk i Nord Odal og forberedt på alt vi måtte møte og som trengte en eller annen form for verktøy.

Like vel var det min mors ord som satte de virkelige nytte-tingene på plass for meg: et smil er det fineste du kan ha på deg.


Ha en smilende god helg


Hvorfor bruke ansiktskrem når hvert smil du møter gjør deg en dag yngre.

Det er bare å oppsøke smilene der de kan høstes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar