fredag 25. februar 2022

Forvirrende tid

Jeg elsker å lete etter de ulike begrepenes vi benytter sin opprinnelse, og det gjør meg til tider svært forvirret.

I dag må jeg for eksempel. begynne å forberede fleskebryllupet som står for meg og min kone den 25. juli etter 17.5 års ekteskap. 

Kommer det begrepet av at et ektepar etter så lang tid er godt nok etablert til at en har råd til å spise flesk til middag annet enn på søndager?

Hva vet jeg, for det er merkelig logikk i at en først sløser bort penger på krystall etter 15 års ekteskap og så finner ut at kjøttvarer er den riktige gaven til kona to og et halvt år senere.

Blir spennende å se hvordan kona reagerer på at hun fikk krystall vinglass for to år siden og etter 20 år med vil få porselensengler som hun samler på; men i år får en porsjon flesk og duppe i bryllupsgave.

Tradisjonene må følges, så jeg har ikke noe valg


Bilde: https://pixabay.com/

Det er en utbredt forestilling om at  uttrykket reddet av bjellen er et uttrykk som stammer fra boksesporten en gang tidlig på nittenhundretallet, men det er feil.

Dette oppsto som et uttrykk som relaterer seg til mennesker som blir begravet levende under svartedauden der folk ble begravd i ekspressfart.

Allerede før svartedauden var det kjent at det ved gjenåpning av graver ble funnet tilfeller med klorespor på innsiden av kistelokket.


Tanken var at hvis noen var i koma og feilaktig erklært død og begravd så ville de våkne inne i kisten, bevege hendene og ringe en bjelle som var festet til en snor til den ene fingeren på liket. 

Bjellen som snøret var festet til hang i et stativ utenfor graven.

Fattige ble vervet til å sitte vakt ved ferske graver til det første morgengry etter begravelsen. 

Ringte det i klokken skulle de begynne å spa frem den begravde.

Dette ble kalt for ett graveyard shift.


Når det gjelder min egen begravelse så støtter jeg Lord Chesterfields sitt ønske: alt jeg ønsker for min egen begravelse er ikke å bli begravet levende.

Er det ønske om å kvitte seg med kroppen min før jeg er helt død så vil jeg bare minne om at jeg heller ikke vil sette pris på å bli kremert i live heller; for det må vel i ordets rette forstand være å møte helvetes ild.


Akkurat dette med frykten for å bli begravd levende er et godt argument for å gi kroppen sin til forskning.


Det er, for min del, morsomt å finne ut hva de ulike uttrykkene vi kaster rundt oss med har for opprinnelse.

I marinen så hadde vi vakt-begrepet hundevakt. Dette var den 3. vakten i et vaktsystem bygd på fire-timers vakter;  vakten når alle sov og bare hundene var våkne. 

For de som liker stjernehimmelen så kan det nevnes at stjernebildet Sirius, også kalt hundestjernen, utgjør det lyseste himmellegemet i stjernetegnet Canis Major. 

Denne stjernen er blant de første en kan se ved nattemørke. 


Det var en ting jeg lærte i forsvaret, og det var å være nøyaktig når det gjaldt begrepene som beskriver tid; som å skille tydelig på skumring, solnedgang og daggry.

Ikke minst måtte vi ha full kontroll på forskjellene mellom astronomisk, nautisk og sivil solnedgang og soloppgang.

Den astronomiske skumringen er når solen sto 18° under horisonten, den nautiske er på 12°, og den sivile skumringen er 6°.

I forsvaret er det ikke plass for unøyaktigheter.

Med andre ord var det etterlengtede daggryet om bord litt tidligere enn for de sivile landkrabbene.


Det var selvsagt ikke enkelt å benevne det korrekte senit heller, når solen står på sitt høyeste. 

Det gjør det heller ikke enklere når en lærer at det er hele en time og tre kvarters forskjell mellom når solen står i senit på de østligste og vestligste stedene i fastlands-Norge.


Vinterstid er sola på sitt høyeste mellom klokken elleve og klokken ett de fleste steder på fastlandet; litt før elleve aller lengst øst.

Sommerstid skrur vi klokken fram en time, slik at sola er høyest mellom tolv og to.


Som speidere så lærer du at solen står rett sør når  klokken viser 12:00. I Norge stemmer det bare derom du er i Bodø om vinteren, eller i Kirkenes om sommeren


Et solur måler sann soltid. Med denne måten å måle tid på står sola faktisk i sør nøyaktig, men ikke klokken tolv, men ved klokken null. 

Det er nyttig når du vil vite hvor sola er på himmelen, men fryktelig upraktisk når du trenger klokkeslett for mer enn et sted. 

Du ville vært nødt til å stille klokken hver gang du reiste fra Oslo til Bergen, fra Bergen til Voss, ja til og med fra Jernbanetorget til Nationaltheatret.


Vi opplever at sola flytter seg fordi jordkloden som vi er på roterer, og hele jordkloden fra nord-pol til sydpol roterer samme vei. 

Derfor går sola opp i øst og ned i vest både nord og sør for ekvator, men mens vi har sola i sør midt på dagen nord for ekvator, står den i nord midt på dagen sør for ekvator. 

Derfor beveger den seg fra øst, mot nord, til vest i løpet av dagen, det vil si mot klokken; sånn bare for å forvirre oss som var i utenlandstjeneste.

Enkelte ganger var jeg i tvil om jeg ble utdannet til marineoffiser eller astronom.


Kompass er en flott ting, for den viser oss alltid retningen mot den magnetiske nord-polen; og dersom det er liten deviasjon og misvisning, vil et magnetisk kompass peke omtrent mot den geografiske nord-polen.

Og som om en ikke allerede er forvirret nok i forhold til hva som er den faktiske sannheten og korrektheten så kan det jo nevnes at den magnetiske nord-polen er i bevegelse; og at den økte farten i 2016.

Frem til 2017 befant den magnetiske nord-polen seg i de nordligste delene av Canada. 

I 2017 krysset den magnetiske nord-polen den internasjonale datolinjen, og er nå på vei over havet til Sibir; så Russerne stjeler også den og ikke bare andre land som Ukraina

Kompasset peker altså ikke mot nord på de fleste steder på jorden.


Bilde: https://pixabay.com/

All erfaring har nok dessverre ikke gjort meg klokere, men jeg er definitivt forvirret på et høyere nivå.


Det er spennende å prøve å finne svar på hvor uttrykk kommer fra, og hvorfor de ble til. 

Men veien til disse svarene kaster om på det en trodde var sannheter skaper ofte stor forvirring; i hvert fall hos meg.

Hvis jeg ser forvirret ut så er det fordi jeg tenker, sa en gang filmprodusenten Samuel Goldwyn.

Jeg tenker, altså er jeg forvirret er en annen måte å si det på.


Det som fremstilles som eksakt vitenskap på en tid viser seg senere å slett ikke være så eksakt like vel, så det at noen sier at sånn er det, det skal ikke svelges som god fisk og frata deg lysten av å tenke videre på saken.

Selv om fisken smaker godt så er det ingen garanti for at den ikke er full av tungmetaller som du ikke oppdager konsekvensen av før lenger ut i livet; sier en som lever i et hus med høye radonforekomster og fortsatt ikke har annet enn teorier fra bedreviterne om hva dette betyr for min og min kones kropp.


Réne Descartes var den moderne tids første filosof, og en grunn til det er at han beskrev mennesket som ett individ. Han er kjent for å hevde at det eneste han er sikker på, og det er at jeg er.


Når du endelig aksepterer at det er OK ikke å ha alle svarene, og OK ikke å være perfekt, da skjønner du at det å være forvirret er en naturlig del av det å være menneske.

Winona Ryder


Ha en forvirrende god helg


Hvis du er overbevist om at du skjønner alt, har du ikke skjønt noen ting.

Walter Mondale

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar