fredag 31. oktober 2025

God kristen


For en tid tilbake var det en bekjent som snakket om sin nabo som hadde drept sin samboer og som avsluttet sin forundring over det som hadde skjedd med ordene: jeg kan ikke forstå at han kunne gjøre noe slikt, han som var en så god kristen.

Begreper en god kristen har jeg hørt veldig mye, men aldri helt forstått betydningen av, så jeg spurte denne bekjente om hva det gikk ut på, noe han burde vite han som var en seriøs kristen selv og brukte beskrivelsen som om det er ensbetydende med å være et godt menneske.

Det betyr at han gikk jevnlig i kirken, alltid var pent kledd og trodde på Jesus. Dessuten hadde han et bilde av Jesus og døperen Johannes over sengen på soverommet sitt, ved siden av et broderi med teksten: der hvor engler daler ned finnes der fred.

Videre fortalte han meg at naboen det meste av livet hadde slitt med sykdommen kleptomani og at han ikke kunne jobbe fordi han led av Acedia.

Han stjal fra hytter og solgte det videre til en heler i nabobygda.

Jeg prøvde å forklare ham at kleptomani, "tvangspreget stjeling", er en lidelse der en person gjentatte ganger stjeler ting uten tanke på egen bruk eller økonomisk gevinst, og at dette slett ikke det samme som å stjele for å skaffe seg penger eller for å tilfredsstille økonomiske behov, eller for å dekke et rusmisbruk.

Kleptomane handler ofte impulsivt og føler en sterk spenning eller tilfredsstillelse i øyeblikket de stjeler.

Jeg ble nysgjerrig på min bekjentes tankegang og spurte ham om hva sykdommen Acedia gikk ut på, og til det fikk som svar svar at naboen hadde en en tilstand av åndelig sløvhet, lediggang og apati som kunne føre til fristelser og andre moralske feil.

Det var ikke mulig å la nysgjerrigheten hvile nå, så jeg fulgte opp med å spørre hva slags lege det var som hadde gitt naboen disse diagnosene. Svaret var at det var han egen mor som hadde stilt diagnosene i og med at hun var psykologspesialist og fikk støtte av sine meninger av den lokale menighetens prest.

Det er nok ikke så lett for en god kristen å akseptere at kona hann var gift med i mange år ville skilles, avslutte han; mest som en forklaring til seg selv enn som et argument for handlingen over for meg.

Da jeg forlot stedet visste jeg fortsatt ingen ting om hvorfor begrepet "en god kristen" er en garanti for at vedkommende er en som må respekteres i samfunnet med bakgrunn i sin alltid pålitelige vesen. Det eneste jeg visste med meg selv var at jeg misslikte religiøse samfunn med sine underlige unnskyldninger på folks handlinger; eller u-kristne oppførsel som de gamle sa i Odalen.

Beskyttelsen av religiøse samfunn og deres medlemmer, selv ved å ignorere eller skjule kriminelle handlinger som overgrep, er et berettiget og komplekst problem med mange fasetter i mitt hode; og noe som gjør at karakteren "en god kristen" oppfattes som negativt hos meg
Medlemmer av religiøse samfunn har ofte et sterkt bånd til hverandre og til sin tro. Denne lojaliteten kan føre til at de beskytter andre medlemmer, selv om de har begått forbrytelser. De kan være motvillige til å tro på anklager mot sine egne, eller de kan være redde for å bli utstøtt av samfunnet hvis de snakker ut.

I noen tilfeller kan ofre for overgrep være truet av gjerningspersonen eller av andre medlemmer av det religiøse samfunnet hvis de anmelder forbrytelsen. De kan også være redde for å bli stigmatisert eller skammet hvis de snakker ut.

Litt mer forståelig for meg er det at det i noen kulturer kan det være en generell mistillit til myndighetene, noe som kan føre til at ofre for overgrep nøler med å anmelde forbrytelser.

De kan føle at de ikke vil bli hørt eller at rettferdighet ikke vil bli skjenket.

I mange tilfeller kan religiøs doktrine brukes til å rettferdiggjøre eller unnskylde overgrep.

For eksempel vil noen religiøse grupper tro at det er greit å straffe barn fysisk, eller at kvinner skal underkaste seg sine ektemenn.

Det er selvsagt viktig å merke seg at ikke alle religiøse samfunn tolererer eller skjuler overgrep. Mange religiøse ledere har tatt til orde mot overgrep og har oppfordret ofre til å anmelde forbrytelser.

Noen av disse religiøse lederne snakker med to tunger og har kun som mål å roe gemytter uten at de har den minste plan om å endre sine doktriner.

Derfor er jeg en av disse som når det henvises til at noen besøker sitt religiøse samlingssted og ber ofte blir misstenksom over for vedkommende.

Så for meg betyr fortsatt ikke ordene rundt det å være en god muslim, en god jøde, hindu, buddhist eller kristen noe som helst som karakterbeskrivelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.